Článek
Koncern General Motors se pustil do procesu eliminace čínských dílů a materiálů ze svého dodavatelského řetězce. Činí tak v reakci na měnící se obchodní podmínky mezi USA a Čínou. Podle zprávy agentury Reuters automobilka žádá po svých dodavatelích postupně vyřazovat čínské materiály z výrobků a některé termíny jsou stanoveny už na rok 2027.
Automobilka oslovila několik výrobců dílů už koncem roku 2024 s žádostí o nalezení alternativ ke komponentům a materiálům pocházejícím z Číny. S tím, jak jsou vztahy mezi Spojenými státy a Čínou stále napjaté, se GM snaží posílit dodavatelský řetězec tak, aby v budoucnu omezilo riziko jeho narušení. Prioritou je omezit podíl součástí aut s čínským původem.

Nejmenované zdroje agentury uvedly, že GM je otevřeno dodavatelům i mimo USA, pokud nejsou v Číně. Společnost také podle nich žádá po dodavatelích, aby přestali odebírat díly a materiály z Ruska a Venezuely.
Generální ředitelka Mary Barraová nedávno poznamenala, že společnost „pracuje již několik let na odolnosti dodavatelského řetězce“. Globální šéf nákupu Shilpan Amin potvrdil, že právě kvůli narušení dodavatelského řetězce se firma musela částečně odklonit od spoléhání se pouze na země, v nichž jsou nízké výrobní náklady.
Rozplétání sítě zapojení Číny do dodavatelských řetězců GM a jeho subdodavatelů je však náročný úkol. Podle některých velkých dodavatelů se Čína stala dominantní v určitých oblastech do té míry, že je obtížné najít alternativy. Vedoucí Asociace subdodavatelů pro vozidla Collin Shaw uvedl, že stávající dodavatelské řetězce zahrnující Čínu byly budovány posledních 20 až 30 let. „Nestane se to tak rychle,“ řekl Reuters ohledně eliminace této velmoci.
Napjatý vztah mezi americkým prezidentem Donaldem Trumpem a Čínskou lidovou republikou letos zvýšil obchodní napětí mezi oběma národy. Ačkoliv nedávno obě strany souhlasily se snížením odvetných cel, společnosti jako GM nemohou na takovou dohodu spoléhat dlouhodobě. Automobilka proto aktivně hledá stabilnější dodavatelskou strukturu nezávislou na geopolitických výkyvech mezi největšími ekonomikami světa.

