Článek
Zatímco většina moderních automobilů spíše roste, francouzské automobilky a společnosti nám v posledních letech nabídly překvapivou řádku kompaktních městských dopravních prostředků, které se často zcela vymykají běžným normám.
Z nedávné minulosti můžeme připomenout například populární elektrickou čtyřkolku Citroën Ami, zvláštní experiment Renault Twizy (připomínající skútr na čtyřech kolech), novější Renault/Mobilize Duo a opomenout nelze ani fakt, že ve francouzské továrně Hambach se dlouhé roky vyráběly ikonické městské vozy značky Smart.
Nyní se s dalším nevšedním řešením mobility především do městského prostředí představuje francouzská společnost ÆMOTION, která na projektu pracuje s několika partnery již od roku 2014 a koncem roku 2024 představila produkční verzi.
Vozítko bez konkrétního názvu připomíná na první pohled kapotovaný skútr, má ovšem čtyři kola a spodní část jeho dveří, které se podobně jako u vozů značky Lamborghini vyklápí vzhůru, není uzavřená. Důležitý je přitom fakt, že stroj měří na šířku pouze 790 milimetrů, díky čemuž by se měl snadno proplétat městskou dopravou.
Kabina nabízí podobně jako skútr řízení pomocí řídítek a je dvoumístná, přičemž místo zadního sedadla může být úložný prostor. Oba členové posádky mají k dispozici bezpečnostní pásy a navíc je chrání speciálně navržená konstrukce kabiny.
Díky čtveřici kol by měl být stroj stabilnější než běžné motocykly a tím pádem i bezpečnější. Během jízdy se však díky speciálnímu mechanismu naklání jeho kabina až do úhlu 35 stupňů, čímž připomíná klasické chování motorky. Maximální rychlost by pak měla dosahovat až 115 km/h.
Společnost chce stroj nabízet ve dvou provedeních, která se liší baterií. První verze nabízí snadno vyměnitelné baterie, dojezd je však pouze 70 kilometrů. Druhá verze je osazena napevno umístěnými bateriemi, dojezd by však měl dosahovat až 200 kilometrů.
Společnost zatím nezveřejnila žádný ceník, podle NewAtlas se nejprve pokusí oslovit zákazníky dlouhodobým pronájmem zhruba za 200 eur (cca 4960 Kč) měsíčně a nyní přijímá předobjednávky.
První předsériové stroje by měly být vyrobeny ještě letos, během následujících dvou let se dočkají první zájemci a výroba ve větším objemu by se měla rozjet v roce 2028.