Hlavní obsah

Veterány míří do Bratislavy a zpátky. 1000 mil československých navazuje na Masaryka

2:56
2:56

Poslechněte si tento článek

Praha
Aktualizováno

Na českých i slovenských silnicích bude v příštích dnech k vidění spousta automobilových skvostů. Vzpomínková jízda 1000 mil československých startuje ve čtvrtek 12. června z centra Prahy do Bratislavy a vrací se v sobotu 14. 6. před Národní technické muzeum na pražské Letné. Mezi veterány letos nechybí Jawa 750, Praga Piccolo nebo aerovky. Na technické přejímce se ale předvedl i aktuální supersport Praga Bohéma. Původní závody se ve 30. letech minulého století konaly pod záštitou T. G. Masaryka, letos ji převzal prezident Petr Pavel.

Start závodu 1000 mil československýchVideo: Novinky

Článek

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr Pavel, který nad závodem převzal záštitu. Vozy během tří dnů při tzv. jízdě pravidelnosti projedou například Kolínem, navštíví Automotodrom Brno nebo hrad Devín v Bratislavě. Cíl závodu je v sobotu okolo 17:00 zpět v Praze před Národním technickým muzeem.

Soutěž obnovuje tradici stejnojmenného dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou 1000 mil československých, který byl pořádán Autoklubem Československé republiky ve 30. letech 20. století. První obnovený ročník se jel roku 1970.

Od roku 2015 se závod jezdí každoročně. Jízdy se mohou zúčastnit vozy do modelového roku 1939. Pořadatelem soutěže je v současnosti Spolek přátel 1000 mil československých v součinnosti s Veteran car clubem Praha, Veteran klubem Bratislava, Autoklubem ČR a Národním technickým muzeem.

Letošní ročník se koná u příležitosti 130 let od založení automobilky Škoda. Tomu odpovídá i účast devíti škodovek. Na trať vyjelo i několik aut, která se účastnila původního rychlostního závodu ve 30. letech minulého století.

Mezi nimi například Praga Super Piccolo nebo Ford V8 Roadster, který v roce 1934 dosáhl traťového průměru 96 km/h. Účastní se i několik ryze dámských posádek, Monika Grézlová a Petra Špičáková vyrazily s vozem Aero 50 roadster.

Velkou pozornost desítek diváků na startu budily vozy legendární značky Bugatti, mezi nimi i Bugatti 13 z roku 1922, se stejným typem závodila slavná česká jezdkyně Eliška Junková. Na startu byly rovněž tři vozy britské značky Lagonda, čtvrtou Lagondu 3-Litre Tourer se startovním číslem 101 manželé Vopršálovi na poslední chvíli vyměnili za jinou raritní britskou značku Alvis.

V závodě je také Tatra t87, která sloužila na ministerstvu potravinářského průmyslu, nebo Daimler E.L.24, což je stejný typ, který používal prezident Edvard Beneš ve svém druhém funkčním období.

Úkolem závodníků je se co nejvíce přiblížit průměrné rychlosti 45 kilometrů v hodině. Ve 30. letech, kdy se jel závod ještě na rychlost, dosáhl vítěz rekordního průměru 108 kilometrů v hodině.

Výběr článků

Načítám