Článek
Fiat se vydává cestou, kterou už někteří chtěli jít, ale ve srovnání s klasickým nabíjením se příliš neujala – plánuje výměnu vybitých baterií za nabité ve speciálních stanicích. Zahájil proto spolupráci se společností Ample. Zatím pouze v pilotním režimu pro madridský carsharing.

Fiat 500e u stanice na výměnu baterie
Partnerství vzniklo ve spolupráci s autopůjčovnou Free2move a má zjednodušit používání elektromobilů a podpořit udržitelnou městskou mobilitu. Projekt je podle webu Autocar financován z dotace od města Madrid ve výši 9,8 milionu eur (243,4 milionu korun).
Italská značka poskytla flotilu pětistovek speciálně přizpůsobených pro práci s výměnnými bateriemi od společnosti Ample. Jaká je jejich kapacita, není v tuto chvíli známo. Po prvotním nasazení 40 aut se má během letoška flotila rozšířit až na 100 vozů. Všechny má obsluhovat zatím jediná stanice, ovšem jejich počet má postupně růst.
„Jsme odhodláni tuto koncepci důkladně testovat v reálných podmínkách a usilujeme o její rozšíření i na soukromé zákazníky,“ řekl Olivier François, generální ředitel Fiatu a globální marketingový ředitel Stellantisu.

Stanice Ample pro výměnu baterií
Fiat 500e stojí na vlastní platformě, nikoliv na základu e-CMP či STLA Small, kterou sdílejí ostatní malé elektromobily Stellantisu včetně Fiatu Grande Panda. Zatím tedy není jasné, jaké jsou možnosti případného rozšíření na další modely koncernu.
Výměna baterií je sice ve srovnání s tradičním nabíjením citelně rychlejším řešením, přesto má i svá úskalí. Zákazník například nikdy neví, v jakém stavu je baterie, která byla právě do jeho vozu instalována. Zejména u sdílených automobilů by to však neměl být takový problém. Navíc od provozovatelů vyžaduje vybudování nákladné infrastruktury, kterou mohou využívat jen vybrané vozy.