Hlavní obsah

Festival rychlosti v Goodwoodu má nového rekordmana. Slyšel o něm jen málokdo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Britský elektrický sporťák McMurtry Spéirling je novým držitelem rekordu v závodě do vrchu na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Pilotoval jej bývalý jezdec formule 1 Max Chilton.

Foto: McMurtry Automotive

Max Chilton a McMurtry Spéirling

Článek

O malé firmě McMurtry Automotive, sídlící v západoanglickém hrabství Gloucestershire, dosud slyšel málokdo. Nemá za sebou dlouhou historii ani slavné jméno. Čím se však nově pochlubit může – a proč ji bude brzy znát celý automobilový svět – je rekord na trati závodu do vrchu na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Někdejší pilot F1 stáje Marussia Max Chilton usedl za volant malého jednosedadlového spéirlingu a trať dlouhou 1890 metrů s průměrným stoupáním 4,9 % zajel v čase 39,081 sekundy. Překonal tak tři roky starý rekord rovněž elektrického Volkswagenu ID.R, který měl hodnotu 39,9 s.

Volkswagen ID.R v Goodwoodu rozdrtil formuli 1

AutoMoto

Co je McMurtry Spéirling zač? Vypadá trochu jako Batmobil, ale s netopýřím mužem nemá nic společného. Je to 3,2 metru dlouhý, 1,5 metru široký a 1,05 metru vysoký jednosedadlový elektrický hypersport. Podle dostupných informací totiž váží méně než tunu a má výkon 1014 koní, který na asfalt přenášejí výhradně zadní kola.

Aby auto s tak šíleným poměrem výkonu ku hmotnosti mohlo být ovladatelné a aby ten výkon vůbec pneumatiky dokázaly přenést, je třeba obrovského přítlaku. Ten u spéirlingu zajišťují difuzory a dva ventilátory, které samy o sobě už v nulové rychlosti vytváří přítlak 500 kg. Právě ventilátory patrně stojí za oblakem prachu, vířícím se za vozem v jízdním videu.

Foto: McMurtry Automotive

McMurtry Spéirling

Spéirling zatím není k mání pro běžné silnice, ale automobilka takovou verzi chystá. Podle webu Autocar má mít sedmimístnou cenovku, což znamená cenu více než milion liber (28,8 milionu korun), a také velmi omezené množství vyrobených kusů.

„Chceme nabídnout něco, čím můžete jet skrz centrum Londýna a pak to vzít na okruh. Nikdy to nebude komfortní auto při přejezdu retardérů, ale to není jeho cílem. Tím je, že máte neuvěřitelné, hlasité, vzrušující, elektrické, malé auto, o kterém víte, že bude nejrychlejší na kterémkoliv okruhovém dni, kam přijedete,“ nechal se slyšet Thomas Yates, provozní ředitel automobilky.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám