Hlavní obsah

Elektromobily v EU začnou dostávat bateriové pasy, mají ukázat jejich stav i ekologičnost

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od února roku 2027 musí být elektromobily prodávané na území států EU vybaveny digitálním dokumentem se základními údaji o baterii. Půjde v podstatě o pas, který má prokázat ekologičnost baterie a její původ, historii i aktuální stav.

Foto: Škoda

Trakční baterie pro platformu MEB, ilustrační foto

Článek

Nový digitální dokument, který bude spjat s VIN kódem automobilu a dostupný po naskenování QR kódu, by měl prozradit bližší informace o původu materiálů použitých pro výrobu baterie, jejich zpracovatelích, výrobci baterie, ale i informace o životě baterie, včetně její kapacity a stavu, uvedl britský Autocar.

Vznik tohoto dokumentu, označovaného jako „battery passport“ (v překladu pas baterie), je součástí iniciativy Evropské unie s označením „Battery Regulation“. Ta po výrobci vozidla de facto požaduje zpřístupnění informací o emisích uhlíku, které vznikly při výrobě a přepravě baterie. Navíc odhaluje původ a povahu materiálů použitých v baterii.

Zavedení tohoto pasu pro baterie elektromobilů, který bude požadován u vozidel s baterií o kapacitě vyšší než 2 kWh, tak představuje další důraz na ekologičnost a udržitelnost automobilového průmyslu. S plánovaným zákazem prodeje nových automobilů se spalovacími motory lze totiž očekávat rapidní nárůst poptávky po surovinách potřebných pro výrobu baterií. A původ těchto surovin občas vyvolává otázky a kontroverze.

Z Číny vyplula do Evropy první nákladní loď s elektromobily

Stalo se

Podle společnosti Circularise, která se podílí na vzniku bateriových pasů, bude muset digitální dokument obsahovat informace od těžařských a rafinérských společností, výrobců článků a baterií jako takových, automobilek a následně informace týkající se servisu baterií, případně jejich recyklace.

Samotný pas pak bude obsahovat unikátní identifikátor baterie, základní charakteristiku o typu a modelu baterie i statistiky ohledně výkonu a životnosti baterie. Informací bude mnohem víc, zobrazovat se však budou jinak uživateli a jinak odborníkům z různých odvětví. Tím by se měla zajistit například ochrana různých technologií vlastněných jednotlivými společnostmi.

Samotné vytvoření pasů pro baterie by přitom nemělo nijak zásadně zvýšit náklady automobilek. Ellen Careyová, vedoucí oddělení vnějších vztahů ve společnosti Circularise, během rozhovoru pro Autocar prozradila, že cena pasu pro jednu baterii se může pohybovat okolo 6 až 11 liber, tedy zhruba 173 až 318 korun.

BMW v domovském Mnichově přestane vyrábět auta se spalovacím motorem, chystá přelomovou řadu

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám