Hlavní obsah

BMW v domovském Mnichově přestane vyrábět auta se spalovacím motorem, chystá přelomovou řadu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnichovský závod BMW se již chystá na výrobu elektromobilů z řady takzvané Neue Klasse. Od roku 2027 už zde budou z pásů sjíždět pouze čistě elektrické vozy.

Foto: BMW

Nová část závodu BMW v Mnichově

Článek

Německá automobilka potvrdila, že od roku 2026 bude v Mnichově vyrábět první ze svých radikálních nových elektromobilů Neue Klasse.

„Mnichovská továrna je vynikajícím příkladem naší schopnosti přizpůsobit se. Investujeme zde 650 milionů eur a od konce roku 2027 budeme v našem mateřském závodě vyrábět výhradně čistě elektrické vozy,“ říká Milan Nedeljković, člen představenstva BMW odpovědný za výrobu.

Rozsáhlá přestavba bude probíhat zároveň s nepřerušenou výrobou, kdy v Mnichově vyrobí kolem tisícovky automobilů denně.

Investice zahrnuje výstavbu čtyř nových budov, včetně nové montážní linky vozidel a nové karosárny. Aby se pro to všechno vytvořil prostor, byla výroba spalovacích motorů přesunuta do Hams Hall ve Velké Británii a Steyru v Rakousku.

BMW bude od roku 2026 vyrábět také elektromobily Neue Klasse v maďarském Debrecenu a později se budou vyrábět v čínském Shenyangu a mexickém San Luis Potosí.

Město se rozrostlo kolem

Éra vozů se spalovacími motory se v Mnichově uzavře 75 let po uvedení modelu BMW 501 na trh v roce 1952. Továrna v Mnichově byla otevřena v roce 1922, kdy vyráběla motory a motocykly. Tehdy stála uprostřed polí.

Nyní je v podstatě v širším centru města. „Město obehnalo nás, ne naopak,“ řekl Nedeljković s tím, že v průběhu historie bylo výzvou sousedy co nejméně rušit. Daří se to i díky spolupráci s vedením města, nicméně automobilka musela přijít s několika ráznými opatřeními už o desítky let dříve.

Například si v padesátých letech pořídila natolik výkonné nákladní vozy pro rozvážku dílů, aby se mohly po areálu pohybovat v podstatě jen na volnoběh.

Kromě hlukových a logistických obtíží Nedeljković zmiňuje i nesporné výhody velké továrny ve městě, především snadnou cestu zaměstnanců do práce. Chybí však místo, mnichovský závod už se nemá kam rozrůstat, a tak se i v nových částech počítá s tím, že bude výroba netradičně probíhat v několika patrech nad sebou.

Malý restart

I když BMW začalo s masově vyráběnými bateriovými elektromobily v roce 2013 díky značce BMW i a modelu i3 a plynule pokračovalo s pěti novými generacemi elektrického pohonu, elektromobily označené jako Neue Klasse se zdají být novým začátkem v rychle se rozvíjejícím odvětví.

Už název navazuje na řadu sedanů a kupé vyráběných v letech 1962 až 1972. Tyto modely do značné míry zachránily automobilku po finanční krizi v 50. letech a vytvořily identitu automobilů BMW jako sportovních sedanů velikosti střední třídy.

Foto: BMW

BMW 2002 Turbo

Automobilka v souvislosti s Neue Klasse nešetří odvážnými tvrzeními. Několika elektromobilům včetně sedanů a SUV slouží jako předzvěst stejnojmenný koncept. Už šéf značky Oliver Zipse se nechal loni slyšet, že „povede BMW do nové éry“.

Exteriér studie ukazuje designové prvky, které budou definovat jednotlivé modely budoucí řady. Samotný designový styl se vyznačuje čistotou a elegancí, od které se některé modely značky aktuálně spíše odklánějí.

Nová, čistě elektrická platforma má otevřít nové možnosti i pro návrh interiéru. „Design Neue Klasse se nese v typickém duchu BMW a je tak progresivní, že to vypadá, jako bychom přeskočili jednu celou modelovou generaci,“ vysvětluje Adrian van Hooydonk, šéfdesignér BMW.

BMW představuje koncept Vision Neue KlasseVideo: BMW Group

Hnací ústrojí eDrive šesté generace kromě elektromotorů s vyšší účinností přinese i nově vyvinuté cylindrické články baterie, které podle automobilky vykazují o více než 20 procent vyšší energetickou hustotu než dosud používané prizmatické články.

Zkrátí se navíc doba nabíjení až o 30 procent a také se má až o 30 procent prodloužit dojezd. V důsledku všech těchto řešení se celková účinnost vozu zvýší až o 25 procent, informuje automobilka.

Znovuobjevujeme sami sebe, říká BMW o konceptu Neue Klasse

AutoMoto

Nová generace bateriových článků od BMW nabídne nižší cenu a vyšší dojezd

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám