Hlavní obsah

Elektromobil v zimě: Jak si prodloužit dojezd a cestovat v pohodlí

Zimní měsíce jsou náročnější nejen pro motoristy, ale také pro jejich stroje. Ať už spalovací, nebo elektrické. Právě elektromobily přitom v zimě čelí možná ještě větší kritice, cestování s nimi však nemusí být o nic méně příjemné.

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq v zimě

Článek

Nízké teploty bateriím příliš nesvědčí, což platí i pro ty trakční v elektromobilech. S klesajícími teplotami tak provozovatelé elektromobilů často sledují i klesající dojezd. Existuje ovšem řada možností, tipů a doporučení, jak si v elektromobilech cestování během zimních měsíců usnadnit a zpříjemnit.

Správná příprava

Poměrně zásadní vliv na dojezd elektromobilu v zimě přitom může mít už jeho výbava z výroby. Konkrétně se bavíme o tepelném čerpadle, které je dnes u řady elektromobilů standardním prvkem výbavy, u některých je však stále dostupné až za příplatek.

Oproti klasickému odporovému topení pracuje tepelné čerpadlo s velmi působivou efektivitou. Při extrémních mrazech sice jeho účinnost klesá, ostatně elektromobil nemá zdaleka tolik odpadního tepla jako vozy se spalovacími motory, přesto může dojezd prodloužit zásadně.

Velmi praktickým doplňkem jsou pak i vyhřívané sedačky a volant, jejichž samostatné vyhřívání je hospodárnější než celé kabiny. Řidič navíc teplo pocítí rychleji a intenzivněji.

Pokud už máte vůz vybraný a zaparkovaný před domem, je vhodné neignorovat také správnou přípravu před cestou. Podobně jako v kterémkoliv jiném období roku je optimální mít zkontrolovaný správný tlak pneumatik, v případě sněhové nadílky vůz správně očistit a v neposlední řadě nezapomeňte sundat střešní nosiče, pokud nic nepřevážíte. Pouze by zvyšovaly aerodynamický odpor.

Zásuvka = výhra

Mít možnost vůz dobíjet doma je tradičně velkou výhodou elektromobilů. V zimě se však přístup k vlastní zásuvce hodí dvojnásob. Zejména v mrazech totiž baterie ocení delší pomalé nabíjení, například přes noc. Posádka navíc jistě přivítá možnost předehřevu kabiny, který probíhá za využití energie ze sítě.

Mnohé elektromobily nabízejí možnost naplánovat si předehřev na předem stanovené dny a hodiny v týdnu, další dávají možnost spustit předehřev na dálku přes mobilní aplikaci. Elektromobily přitom umí předehřívat nejen kabinu, pro vyšší pohodlí posádky, ale také baterii, což opět napomáhá hospodárnosti při jízdě a prodlužuje její životnost.

Foto: Škoda Auto

Mít vůz připojený v zásuvce například přes noc nabízí ohromné benefity, včetně možností předehřevu kabiny i baterie.

Funkce předehřevu s možností předem si vyhřát automobil ještě ze sítě nabízejí i vozy s plug-in hybridním pohonem, které lze opět nechat přes noc připojená k nabíječce. Dojezd pak můžete zvýšit tím, že přepnete ventilaci z automatického na manuální režim, nastavíte nižší intenzitu a nebudete kabinu zbytečně nepřetápět.

V zimě se také doporučuje posunout tradiční hodnoty minimálního nabití baterie z 20 procent například na 40 procent. „To je hodnota, která vzhledem k chemickým procesům v baterii zajistí, že auto bude mít dost energie třeba i pro rychlou jízdu na dálnici i bez předchozího předehřevu,“ vysvětluje Oliver Manicke, vedoucí vývoje bateriových systémů ve Škoda Auto.

Horní hranice by se pak v zájmu prodloužení životnosti baterie měla tradičně pohybovat okolo 80 procent. Do maximální kapacity by měli řidiči nabíjet baterii například jen v momentě, kdy se chystají na dlouhé cesty.

Plánujte

Trochu více plánování cest k elektromobilům běžně patří, ale v zimě to platí dvojnásob. A to dokonce už i při používání předehřevu. Na delší cestě do práce se jistě hodí, při krátkém přesunu (například pro nákup) však nemusí dávat už takový smysl.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Během zimních měsíců se vyplatí delší cesty důkladně naplánovat předem, optimálně za využití palubní navigace, která umí včas navrhnout i zastávky na dobíjení.

Při plánování delších tras je pak vhodné používat vestavnou navigaci vozu, případně si cestu naplánovat předem například přes aplikaci v mobilním telefonu. Vestavná navigace totiž komunikuje s vozem, umí často sledovat podmínky na cestě a může tak reagovat na rychlejší vybíjení, včetně úpravy naplánovaných zastávek u nabíječek.

Díky tomu vůz včas spustí předehřev baterie, aby měla při příjezdu k rychlonabíječce optimální teplotu. To umožní rychlejší nabíjení s vyšším výkonem, což čas na nabíječce zkrátí.

12V baterie

Vedle trakční baterie, která pohání elektromotor či elektromotory, by však řidiči neměli opomíjet ani 12V baterii. Ta je zásadní i pro elektromobily a zajišťuje napájení palubních systémů. V zimě je přitom citlivější a uživatelé vozu by ji neměli zbytečně přetěžovat. Baterii může vybíjet i časté „probouzení“ vozu dálkovým přístupem přes aplikaci.

Související témata:

Výběr článků

Načítám