Hlavní obsah

Co s autem před jarem? Přezutí pneumatik je jen začátek

Začátkem jara motoristé přezouvají ze zimních gum na letní a uklízejí do sklepa smetáčky, lopatky a škrabky. Není to ale všechno, co je vhodné v rámci servisu provést - zkontrolujte např. i klimatizaci, a když jsou kola sundaná, i brzdy.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Až budete uskladňovat zimní pneumatiky, vydloubejte z nich aspoň ty největší kamínky. Pomůže to životnosti.

Článek

Zima pomalu, ale jistě opouští české země, teploty už pár dní nejsou minusové, alespoň na většině území, a začne-li něco padat, je téměř jisté, že to bude déšť, nikoliv sníh. Nastává čas připravit své auto na teplejší počasí, což rozhodně nezahrnuje jen přezutí pneumatik a uložení škrabky a smetáčku do sklepa.

Pneumatikami však můžeme začít. Dle § 40a zákona 361/2000 Sb. končí podmíněná povinnost užití zimních pneumatik na celém území ČR. Kdy přesně přezout, víte nejlíp sami – jezdíte-li v horách, můžou se zimní pneumatiky hodit klidně do půlky května.

Obecně se ale jízda na zimních pneumatikách v teplotách nad 7 °C nedá doporučit. V takových teplotách jsou příliš měkké a mají delší brzdnou dráhu než pneumatiky letní a také se rychleji opotřebovávají.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Zimní pneumatika na plechovém disku

Ať už jen přehazujete obutá kola, nebo necháváte přezout pneumatiky na jedněch discích, je třeba před výměnou zkontrolovat stav pneumatik. Zejména pokud na bočnici pneumatiky vidíte trhliny nebo boule, je čas ji vyměnit za novou. Jaké letní pneumatiky vybrat, napoví různé srovnávací testy. [celá zpráva]

A když jste v tom, můžete rovnou zkontrolovat, jak jsou na tom právě sundané zimní gumy. Najdete-li na nich nějaký problém nyní, budete mít na jeho spravení půl roku času a můžete nové zimní gumy koupit v době, kdy je po nich nižší poptávka, a tedy jsou nižší ceny.

Foto: Continental

Zimní pneumatika

Je-li s pneumatikami něco špatně, nechte přeměřit geometrii

Pokud si při sundávání pneumatik všimnete, že je jedna strana sjetá víc než druhá, je nejspíš na vině špatně seřízená geometrie vozu. Je tedy vhodné ji nechat seřídit, což většinou bývá otázkou několika stokorun za jednu nápravu.

Podobně je vhodné nechat geometrii zkontrolovat, pokud nazouváte zbrusu nové pneumatiky – to aby se zbytečně nezkracovala jejich životnost nerovnoměrným sjížděním. Pokud na běhounu pneumatiky objevíte plochá místa, můžou být ve špatném stavu tlumiče pérování.

Při přezouvání gum v servisu je vhodné nechat zkontrolovat podvozek ve smyslu pevnosti a správné funkce čepů, silentbloků nebo manžet poloos. A když jsou kola sundaná, je nejlepší příležitost zkontrolovat brzdy – jestli mají destičky dost „masa“, tedy brzdného materiálu, jestli nejsou nějak mechanicky poškozené či zda nejsou opotřebené kotouče.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Subaru WRX STI

A samozřejmě, s brzdami souvisí i brzdová kapalina. Ta se dá zčásti zkontrolovat pohledem – nová je čirá a žlutá, stará je kalná a hnědá. Brzdová kapalina by se měla měnit nejdéle jednou za dva roky, protože absorbuje vlhkost ze vzduchu.

To snižuje její bod varu. Při ostrém brzdění se pak může zahřát natolik, že se začne doslova vařit. Tehdy se v ní utvoří bublinky vzduchu a zásadně se sníží účinnost brzd.

Klimatizaci je vhodné dezinfikovat jednou ročně

Neméně důležitý je stav klimatizace. V řadě aut je klimatizace v činnosti i v zimě, např. při ofuku čelního skla, ale pokud jste zvyklí klimatizaci v zimě nepoužívat, na jaře je vhodné ji nechat dezinfikovat.

Pro dezinfekci klimatizace existují buď různé přípravky ve spreji, které může člověk použít svépomocí, anebo za několik stokorun může nechat dezinfekci provést v servisu. Často se tyto služby také objevují na různých slevových portálech např. s výměnou chladiva, takže se lze dostat i hluboko pod pětistovku.

Foto: Škoda Auto

Zanesený filtr klimatizace

Automobilky doporučují provést dezinfekci klimatizace alespoň jednou ročně. Novou náplň spolu s olejem by měla dostat každé dva roky a se stejnou frekvencí by měl být měněn pylový filtr, pokud jím je vozidlo vybaveno. [celá zpráva]

Kontrola autobaterie není náročná a může předejít problémům

Pokud je vaše autobaterie starší než dva tři roky a v zimě vaše auto spíš stálo než jezdilo, příp. jen na krátké trasy, je vhodné podrobit baterii zátěžovému testu, abyste zjistili, v jaké je kondici.

Ten se provádí v autoservisech pomocí speciálního zařízení, které se připojí na autobaterii. Podle zástupce jednoho ze servisů sítě BestDrive není třeba se na takový úkon objednávat, zabere asi pět minut a jeho cena je v řádu desetikorun.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Startování pomocí startovacích kabelů

Kontrola autobaterie není podle zástupce jiné pobočky této sítě servisů typický úkon při jarní údržbě. V každém případě ale pomůže předejít situaci, kdy kvůli vybité baterii ráno nenastartujete, ať je jakékoliv roční období.

Nevozte s sebou zbytečnosti

A konečně zpátky ke smetáčku. S jarem je vhodné z auta vyndat a do sklepa uložit nejen ten, ale třeba také kanystr se zimní kapalinou do ostřikovačů, lopatku nebo sněhové řetězy.

Všechny tyto věci jsou v létě jen hmotností navíc, která zbytečně zvyšuje spotřebu vašeho vozu. Ovšem škrabku bychom si možná v autě nechali – váží jen pár gramů a zejména zkraje jara se námraza ještě může objevit.

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:

Co říká o zimních pneumatikách zákon?

Použití zimních pneumatik je upraveno v tzv. silničním zákoně, konkrétně v § 40a zákona 361/2000 Sb. Stojí tam, že mezi 1. listopadem a 31. březnem je použití zimních pneumatik povinné, je-li na pozemní komunikaci souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, anebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že tomu tak bude.

Platí to pro vozidla kategorie M i N. U aut do celkové hmotnosti 3,5 tuny musí být zimní pneumatiky obuty na kolech všech náprav, u aut celkové hmotnosti nad 3,5 tuny je třeba mít zimní obutí jen na hnané nápravě.

Reklama

Výběr článků

Načítám