Článek
V současné době, kdy je stále větší množství techniky neustále připojeno k sítím, se téma kyberbezpečnosti stává stále důležitějším.
Nevyhýbá se přitom ani automobilovému průmyslu, respektive samotným automobilům. Od osobních a užitkových až po autobusy.
Společnost Ruter, která provozuje autobusy v Norsku, nedávno podnikla test kyberbezpečnosti zaměřený na zcela nové čínské autobusy Yutong s elektrickým pohonem a tři roky staré autobusy od nizozemské společnosti VDL. Cílem bylo odhalit rizika spojená s nežádoucími aktivitami, sledováním či rizikem hackerského útoku.
Test, který probíhal v izolovaném prostředí norské hory, zkoušel dva různé scénáře. Prvním bylo riziko úniku dat z palubních kamer v autobusech, která by se dala zneužít pro sledování. Test však ukázal, že toto riziko nehrozí u žádného stroje, neboť kamerový systém není připojen k internetu.
Druhý scénář měl zjistit možnost ovlivnit autobusy přes cloudové úložiště. Zde se ukázalo, že má čínská společnost digitální přístup do každého jednoho autobusu prostřednictvím SIM karet, přičemž tento přístup má zajistit možnost vylepšení softwaru a diagnostiky.
Výrobce má ale přístup také k managementu baterií a pohonného systému, což by výrobci teoreticky mohlo dát možnost na dálku z Číny autobusy zastavit či vyřadit z provozu, jak uvádí zpráva společnosti Ruter.
Vyjmutím SIM karty je však možné autobus odpojit od sítě a mít nad stroji plnou kontrolu, uvádí zpráva.



