Hlavní obsah

Česká expedice směřující do Ósaky se hlásí z Pekingu, na cestě je tři týdny

2:50
2:50

Poslechněte si tento článek

Sedm historických vozů odstartovalo na cestu z Prahy do Ósaky teprve před třemi týdny, a už se hlásí z Pekingu. Na světovou výstavu mají dorazit za týden, čeká je posledních 1200 kilometrů.

Foto: Robot Expedice

Expedice Robot v Číně

Článek

V roce 1970 vyrazila čtveřice českých turistů na první výstavu Expo v Ósace. Odvážní dobrodruzi putovali přes půl planety do Japonska autostopem a cesta jim zabrala dlouhých devět měsíců. Na expedici jménem Sakura po 55 letech navazuje Robot Expedice, která má stejný cíl - světovou výstavu Expo v japonské Ósace. Avšak místo stopem jedou historickými vozy, a to převážně české výroby.

Zároveň místo tři čtvrtě roku mají na cestu pouze čtyři týdny. Nyní je výprava v Pekingu a brzy vyrazí na cestu přes Koreu. Na několik dní ji zdrží trajekty a státní hranice.

Před týdnem expedice překročila kazašsko-čínské hranice. Česká výprava se vypořádala s vysokými horami, pouští Gobi a navštívila řadu významných míst, včetně střeženého města Urumči či historicky významné oblasti Lintao.

„Octavie jsou nejpomalejší a nejméně technicky vyspělá auta, ale jsou plnohodnotnými partnery celé expedice. Po dálnici jedou rychlostí i přes 100 kilometrů za hodinu,“ komentuje expedici posádka Škody Octavia z roku 1962 Alois Krejčí a Alois Krejčí mladší.

Nyní se posádky a jejich historické vozy nacházejí v Pekingu, kde je čeká den volna. Den v hlavním městě využijí k poznávání kultury a k diplomacii. Navštíví místní automobilové muzeum, Velkou čínskou zeď a následně se přesunou na českou a slovenskou ambasádu, kde se setkají s velvyslanci z obou zemí a médii.

Do cíle bez servisního vozu

Ve středu 16. července se česká výprava dává opět do pohybu, opustí hlavní město Číny a přesune se do přístavu. Historická auta se nalodí na trajekt a doplují do Jižní Koreje. Na poloostrově se od kolony odpojí servisní vůz, který bude naložen na loď a popluje zpět do Česka.

„Tento krok učiníme velice neradi, ale jiná možnost není. Po korejském území nesmí cizinec bez speciálního povolení řídit užitkový vůz skupiny N1,“vysvětluje situaci vedoucí expedice Josef Zajíček.

To znamená jediné, sedm historických vozů, mezi kterými jsou i šedesát let staré modely, musí přes poloostrov pokračovat bez podpory servisního vozu. Mechanici budou v expedici pokračovat, avšak místo v Mercedesu-Benz Sprinter pojedou na zadních sedadlech Škody 100.

Po překonání Jižní Koreje čeká Robot Expedici poslední trajekt. Ten posádky dopraví přímo do japonského města Ósaka, kde se nachází i samotný cíl - světová výstava Expo 2025. Jenže ještě předtím se musí členové výpravy vypořádat s hraniční kontrolou, která může zabrat i jeden den. Zdá se tedy, že cíl už je na dosah, ale stále má expedice ještě celý týden cesty před sebou.

Související témata:

Výběr článků

Načítám