Hlavní obsah

Budoucnost bude elektrická, šéf Volva nevidí cestu zpět

2:27
2:27

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Zatímco mnohé evropské automobilky zpomalují s přechodem na elektromobilitu a volají po přehodnocení evropských plánů ohledně spalovacích motorů, šéf značky Volvo je pevně přesvědčen, že budoucnost automobilového průmyslu bude elektrická.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Značka Volvo sice před pár lety prohlašovala, že chce být plně elektrická již do konce tohoto desetiletí, vývoj na trhu elektromobilů ji ale nakonec přiměl změnit plány. Do konce desetiletí tak alespoň plánuje, že její plug-in hybridní a čistě elektrické vozy budou tvořit minimálně devadesát procent prodejů.

Ovšem zatímco ostatní automobilky mírní své bezemisní plány a výhledy, vedení značky Volvo věří, že éře spalovacích motorů nastává konec. Ostatně značka už se definitivně rozloučila i s produkcí vznětových spalovacích motorů.

„Tento průmysl bude elektrický – není cesty zpět. V některých regionech to možná potrvá o něco déle, ale směr je jasný. Za 10 let budou všechna auta elektrická a budou levnější,“ uvedl generální ředitel automobilky Hakan Samuelsson v rozhovoru pro Bloomberg.

Jde přitom o silné prohlášení, zejména přihlédneme-li ke skutečnosti, že se značka potýká s propadem prodejů svých elektromobilů. Oproti minulému roku jde dokonce o 24% propad, jak upozornil web Motor1. K propadu prodejů ale došlo u značky celkově, tedy také u plug-in hybridů a mild-hybridů.

Volvo přitom podle svého šéfa chystá představení nových plug-in hybridních modelů, které mají působit jako elektromobily se záložním spalovacím motorem. Není přitom jisté, zda půjde o klasické plug-in elektromobily s dlouhým elektrickým dojezdem, nebo elektromobily se spalovacím motorem v roli prodlužovače dojezdu, což se dnes stává stále populárnějším řešením.

Samuelsson předpokládá, že skutečně elektrická éra začne v roce 2035, přičemž část velkých evropských značek se přizpůsobí a přežije, zatímco ostatní padnou. Předpovídá také, že v nové éře budou mít dominantní postavení dvě nebo tři velmi silné čínské značky. Zbytek z tradičních automobilek pak bude muset čelit nové realitě. I Volvo přitom patří pod křídla silné čínské skupiny Geely.

Jak přitom poznamenává Motor1, značka Volvo a sesterský Polestar údajně dál prosazují, aby představitelé EU dodrželi plánovaný zákaz spalovacích motorů po roce 2035, zatímco mnohé další významné evropské značky bojují za úpravu tohoto nařízení. Mezi odpůrci nařízení jsou přitom obzvlášť hlasité například značky Mercedes-Benz a BMW.

Výběr článků

Načítám