Hlavní obsah

BMW řady 3 slaví 45 let. Je stálicí na trhu sedanů se sportovními geny

BMW řady 3 patří k nejúspěšnějším produktům bavorské automobilky. Tyto automobily střední třídy tvoří zhruba třetinu každoročně prodaných vozů značky. První generace řady 3 byla představena 30. června 1975, v současnosti je v prodeji již sedmá generace řady 3.

Foto: BMW

První BMW řady 3 mělo označení E21.

Článek

První model řady 3, který se objevil přesně před pětačtyřiceti lety, byl označený E21. Nabízel se jako dvoudveřový sedan či kabriolet se čtyřválcovým dvoulitrovým motorem, který již o dva roky později nahradil dvoulitrový šestiválec.

Foto: BMW

BMW řady 3 gen. E21

Od druhé generace, označené E30, se nabídka karosérií rozšířila o čtyřdveřový sedan a pětidveřové kombi a také o úspěšný sportovní model M3. Za zmínku stojí, že první M3 měla čtyřválec, zatímco ve stejné generaci měly jiné varianty i šestiválcové motory.

Foto: BMW

BMW řady 3 gen. E30, zde ve vrcholné verzi M3 Evo

Na platformě řady 3 gen. E30 vznikly i sportovní modely Z1 s unikátními, do prahů zajíždějícími dveřmi. Vyráběl se na přelomu 80. a 90. let a dnes je ceněnou raritou - vzniklo přesně osm tisíc kusů. Písmeno Z znamená „Zukunft”, tedy „budoucnost”.

Foto: BMW

BMW Z1 se dalo řídit se zasunutými dveřmi.

Generace E36 přinesla do řady 3 šestistupňový manuál - dosud byly nanejvýš pětistupňové - a také víceprvkovou zadní nápravu, která zásadně zlepšila jízdní vlastnosti. Objevila se také verze hatchback, nazvaná Compact, která skoro dostala i ostrou verzi M3. Vznikl ale jediný prototyp, k sériové výrobě nedošlo.

Foto: BMW

BMW M3 gen. E36 existovalo i jako hatchback, ale pouze v jediném kuse - M3 Compact se nedostalo do sériové výroby.

K fanoušky nejoblíbenějším patří generace E46, která přišla na svět v roce 1997 a vydržela devět let. Má už dost elektroniky na to, aby se dala nazvat moderním autem, ale ještě jí není příliš. A ostrá verze M3 je, zejména ve verzi CSL, velmi ceněná.

Foto: BMW

BMW M3 CSL gen. E46

Na vývoji páté řady, označované E90 a vyráběné v letech 2004-2013, se výrazně podílel i český designér Jakub Kvaček. V této generaci přišel do „trojky” poprvé přeplňovaný benzínový motor, a to ve verzi 335i. Ostrá M3 měla jako dosud jediná generace standardně osmiválec.

Foto: BMW

BMW M3 gen. E90, označené E92 kvůli karoserii kupé, mělo osmiválec.

Následující generace, označená F30, už nabízela pouze přeplňované motory, a to včetně ostré M3 - ta dostala turbodmychadly přeplňovaný řadový šestiválec. V této generaci se také prvně objevil plug-in hybrid, označený 330e.

Foto: BMW

BMW 330e gen. F30

Vůz současné, sedmé řady byl pro letošní rok oceněn titulem Auto roku. Pro BMW to bylo první vítězství v české anketě. Řada 3 ale má na kontě úspěchů mnohem více - americký magazín Car and Driver, který od roku 1983 každoročně vybírá deset nejlepších automobilů roku, vybral BMW řady 3 již třiadvacetkrát.

Test BMW 320d xDrive: Podvozek i spotřeba na výbornou, ale něco to kazí

AutoMoto

I přes rostoucí oblibu SUV a crossoverů je pro BMW řada 3 stále stěžejním produktem, vozů této řady vyrábí kolem čtyř až pěti set tisíc kusů ročně.

Reklama

Související témata:

Související články

Test BMW 330i: Návrat ke sportovním kořenům

BMW řady 3 mě v generaci G20 zaujalo už v rámci prvních jízd. Zdá se, že značka s bavorskou vlajkou či vrtulí ve znaku je ve svém tradičním segmentu zpátky...

Autem roku 2020 v ČR je BMW řady 3

Česká anketa o nejlepší auto prodávané na domácím trhu má svého vítěze – je jím BMW řady 3, coby první BMW v historii ankety. Loňským vítězem byl Ford Focus....

Výběr článků

Načítám