Článek
Automobilka Toyota je již od devadesátých let velkým propagátorem elektrifikace automobilů, většinu doby se však specializuje na hybridy. V uplynulých letech sice nabízela i několik elektrických modelů, odvozených od vozů se spalovacím motorem, teprve v roce 2021 však uvedla svůj první ryze elektrický bateriový automobil.
Tím se stalo elektrické SUV s označením bZ4X, které položilo základy elektrické řadě Beyond Zero. Novinka byla na trh uvedena v roce 2022 a dočkala se také prémiového sourozence pod logem značky Lexus. Vývoj probíhal ve spolupráci se značkou Subaru, která ladila například pohon všech kol a nabízí odvozený model Solterra.
Vývoj v oblasti elektromobilů však běží závratným tempem a bZ4X začalo se svými parametry rychle ztrácet dech, na což Toyota v tomto roce reagovala představením modernizované verze. Facelift přitom není na první pohled příliš patrný, je však zásadní a podle techniků automobilky se soustředil na tři aspekty: delší dojezd, zábavnější svezení a design.
Decentní designové změny
Evoluce v oblasti designu se zaměřuje především na vylepšení aerodynamiky. Maska, inspirovaná žralokem kladivounem, má lehce upravené tvary, v podbězích se objevují nové styly kol, lehkou úpravou prošel zadní spoiler a vylepšeno bylo také zakrytování podvozku. Výsledkem drobných úprav bylo snížení aerodynamického odporu na úroveň Cd 0,27.
Karoserie je dostupná s jednobarevným i dvoubarevným lakováním s leskle černými ochrannými dekory, díky kterým má bZ4X působit více prémiovým a městským dojmem. Prostornější odvozený model bZ4X Touring dostane naopak matné dekory, což by mělo podtrhnout jeho dobrodružnější charakter.
V kabině automobilka upravila digitální přístrojový štít, standardně nabízí 14” displej infotainmentu s fyzickými ovladači nastavení teploty (převzatý z vozů značky Lexus) a přepracovala také středový tunel, který je nižší a obsahuje dvě bezdrátové nabíječky. Klasické USB-C konektory navíc potěší vyšším výkonem.
Vůz sice stále postrádá přihrádku před spolujezdcem, přesto má poměrně dost jiných úložných a odkládacích prostor. V jejích místech by navíc mělo být minimálně v některých výbavách nové infratopení, již známé z odvozeného modelu značky Lexus. bZ4X se navíc může pochlubit vylepšenou jednotkou klimatizace, která je citelně lehčí i efektivnější, což u elektromobilu hraje výraznou roli.

Pracovalo se také se softwarem, což platí jak pro digitální přístrojový štít, tak pro infotainment. Omlazená Toyota bZ4X tak umí zobrazit více informací o nabíjení i stavu baterie, nechybí navigace optimalizovaná pro elektromobily a důležitým vylepšením je také možnost předehřevu baterie. A to jak z vozu, tak z aplikace v mobilu, která umožňuje vzdálený přístup.
Automobilka navíc instalovala přední akustická skla a přidala také další hluk izolující pěnu do zadní části karoserie. Kabina je tak díky provedeným změnám vzdušnější, což ještě umocňuje zvětšené panoramatické střešní okno, a navíc lépe izoluje vnější hluk, což jsme ve Španělsku ocenili na místním hrubém asfaltu.





