Článek
Facelift Modelu Y se povedl, což jsme si shrnuli v nedávném testu běžné varianty Long Range. Podobně jako u příbuzné „trojky“ přinesla modernizace významné zlepšení ve dříve Teslou opomíjených disciplínách, jako je odhlučnění, kvalita interiéru a především chování podvozku na rozbitých cestách.
Již se navíc nezapomnělo na páčku směrovek nebo pohodlně sklápěcí zadní sedadla. A že evropská verze Autopilota jednoduše nefunguje, spoléhání jen na kamery pro parkování nebo dešťový senzor má také své chyby, o tom tento test nebude; s dovolením odkážeme na již popsané v předchozí recenzi.
Zaměřme se nyní na variantu Performance. Tu zvenčí prozradí například přepracovaný přední a zadní nárazník, jejichž tvary byly optimalizovány pro jízdu ve vysokých rychlostech. Vzadu je také nový karbonový spoiler, optimalizující aerodynamiku vozu a zvyšující stabilitu ve vyšších rychlostech.
Podběhy vyplňují nová 20palcová kovaná kola Arachnid 2.0 s integrovanými aerokryty. Za koly se pak ukrývají sportovní brzdy s červeně lakovanými třmeny. Vůz dostal rovněž speciální plaketky, zatímco kryty zpětných zrcátek a některé exteriérové detaily zdobí leskle černá barva.
Kabina vozu nabízí nový 16palcový displej s tenčími rámečky a vyšším rozlišením. Že se výkonná verze liší i displejem, to se může stát snad jen u této značky. Přední sedadla jsou výrazněji tvarována, nechybí hliníkové pedály a palubní deska i výplně dveří mají dekory z uhlíkových vláken.
Sportovec hlavně v přímce
Nejzásadnější jsou ovšem technické změny, kdy Model Y Performance nabízí dvojici elektromotorů s kombinovaným výkonem 460 koní. To ve světě elektromobilů sice nepůsobí jako kdovíjaké číslo, vždyť často píšeme, že pocitově stejně jede elektrické auto se 300 či 500 koni.
Tady tomu je však naopak, nástup elektromotorů je brutální, z auta jde opravdu po sešlápnutí akcelerátoru cítit síla. Zrychlení z nuly na 100 km/h zabere 3,5 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.
Právě zrychlení z klidu na stovku bere mnoho fanoušků Tesly jako zásadní argument. A tady se začíná rozcházet přístup typického zákazníka kalifornské automobilky od klienta toužícího po sportovním autě evropského střihu - klidně na elektrický pohon. Ostatně Porsche Macan v nové elektrické generaci dokazuje, že SUV na baterky umí jezdit jako sportovní auto. A na tento konkurenční produkt ze Stuttgartu budeme muset upozornit častěji.
Verze Performance je osazena vylepšenou baterií s novými články, slibujícími vyšší energetickou hustotu bez přidané hmotnosti a lepší odolnost vůči vysokým teplotám. Vůz by měl mít průměrnou spotřebu kolem 16,2 kWh/100 km, díky čemuž nabídne velmi solidní dojezd 580 kilometrů na jedno nabití (dle WLTP). A skutečně v realitě se spotřebou dokáže kouzlit, jezdit jsme dokázali v kombinovaném režimu i kolem 15 kWh/100 km při klidné jízdě.
Jen je škoda, že na nadměrné zatížení vývojáři Tesly mysleli hlavně u baterie. Brzdy jednoduše nestíhají. Při ostrém tempu na okreskách jsme je uvařili už po třech po sobě jdoucích utažených zatáčkách s pozdními brzdnými body. Typický zápach a propadání pedálu doprovodila hláška systému, která nabádala k opatrné jízdě pro dochlazení.
To není jediný problém s brzdami. Tesla nadále trvá na způsobu ovládání, který činí ostrou jízdu sportovním vozem krajně nepříjemnou. A sice že po puštění akcelerátoru následuje rekuperace. S faceliftem už alespoň ve dvou různých intenzitách, ale stejně následuje a nelze přepnout do režimu, který by znamenal pedál plynu - akcelerace a pedál brzdy - brzdění. A nic mezi tím. Když si tak uprostřed zatáčky chcete regulovat stáčení auta a pustíte plyn příliš, auto začne relativně silně rekuperovat, čímž karoserii nepříjemně rozhodí.
Při zapnuté stabilizaci je auto v zatáčce tupé a řidičské kontrole, řízení plynem či hravosti vzdorné. Naštěstí nechybí režim částečného omezení elektroniky. Poté je možné na výjezdu vykouzlit powerslide a dotáhnout jindy beznadějně ujíždějící příď v zatáčce plynem, byť elektronika stále zasahuje.
Celé to ale není úplně přirozené, zejména kvůli řízení. Sice je pro verzi Performance upravené a ve třech stupních tuhosti, ale stále úplně bez citu a zpětné vazby. Navíc z tabletu na kolech, kde sedíte jako na židli ve výloze, sportovní auto uděláte těžko. Proto řidiči připadá, že se všechno při rychlé jízdě v zatáčkách děje spíše pod ním, než aby cítil, že je součástí auta.
A to navzdory upravenému, sníženému a tužšímu odpružení s adaptivními tlumiči. To si jinak zaslouží pochvalu, protože je příjemně tuhé, aniž by auto poskakovalo. Dobře zvládá nástrahy městských ulic i českých okresek. Na tom Tesla v rámci faceliftu skvěle zapracovala a nemění se to ani v přiostřené verzi Performance.
Záleží na prioritách
Pokud variantu Performance máte zkrátka za výkonnou verzi Tesly, která nabídne skvělou dynamiku a soustředěné jízdní vlastnosti, budete nadmíru spokojeni. Hledáte-li v tomto autě ale skutečný řidičský požitek, to pravé náčiní to není. Na téma sportovní elektromobil už dnes existují propracovanější alternativy s lepší řidičskou pozicí, chováním na limitu nebo třeba výkonnějšími brzdami.
Performance je dobrým kořením Modelu Y a nejspíš většina zákazníků bude spíše nadšena, že nic neubírá z charakteristických vlastností crossoveru po nedávné modernizaci.
K vyššímu výkonu a tužšímu podvozku tak lze připočíst klasické pro a proti tohoto auta. V Evropě má stále nedostatečně naladěný systém semi-autonomního řízení, čistý spoleh na kamery místo konvenčních senzorů se váže i se špatně fungujícím dešťovým senzorem. Ne každému musí vyhovovat přísně dotykové uživatelské prostředí, jakkoli je infotainment s odezvou iPadu skvěle odladěný.
Zachovává si však své silné stránky, jako je efektivita pohonu nebo pokročilý palubní systém včetně skvělé mobilní aplikace. K tomu přidává v disciplínách, se kterými dřívější modely měly problém. Po faceliftu jde možná překvapivě o velmi dobré auto jako takové, tedy po jízdní stránce včetně komfortu a jistoty odpružení či odhlučnění. Má také kvalitně provedený a praktičtější interiér.
Zaujme i cenou. Varianta Performance se příliš nevzdaluje běžným verzím, přijde na 1,5 milionu v podstatě v plné výbavě.
| Tesla Model Y Performance | |
|---|---|
| Pohon: | dva elektromotory, pohon všech kol |
| Nejvyšší výkon: | 460 k |
| 0-100 km/h: | 3,5 s |
| Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
| Kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 15,3 kWh/100 km |
| Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP: | 580 km |
| Baterie: | využitelných 78,1 kWh |
| Délka × šířka × výška: | 4796 × 1920 × 1611 mm |
| Základní objem zavazadelníku: | 822 až 2022 l vzadu + 116 l vpředu |
| Základní cena modelu: | 979 900 Kč (Standard) |
| Cena testovaného vozu: | 1 524 900 Kč |







