Článek
Automobilka Renault má velmi bohatou historii, až donedávna ji však nechávala ladem. To zásadně změnil Luca de Meo, bývalý generální ředitel značky, který nedlouho po svém nástupu do společnosti v roce 2020 posvětil projekt malého městského elektromobilu, jehož retro tvary odkazovaly na Renault 5 - francouzskou ikonu sedmdesátých a osmdesátých let.
Koncept představený v roce 2021 si okamžitě získal veřejnost a produkční model na něj dokázal navázat bez větších ústupků. Elektrický Renault 5 tak nabízí fantastický design s retro-nádechem, který umocňují hranatá přední světla, vystouplé blatníky nebo elegantní záď se světly v rozích sloupků a černou lištou napříč pátými dveřmi.
Testovaný vůz navíc dostal sympaticky jednoduchý bílý lak v kombinaci s černými dekory, červenými detaily a grafickým polepem střechy. Kolem karoserie zaujmou detaily jako motiv galského kohouta či francouzská trikolora. Na kapotě je navíc standardně světelná signalizace nabití baterie, patrná při odemknutí vozu.
Kombinace starého a nového funguje parádně, důraz byl ale kladen i na praktičnost. Pětka zůstává malým vozem s délkou pouze 3,92 metru, kola vystrčená do rohů karoserie a rozvor 2,54 metru jsou ale příslibem solidního vnitřního prostoru. Oproti mnoha jiným elektromobilům s bateriemi v podlaze navíc Renault 5 stále působí jako hatchback, namísto všudypřítomných crossoverů.
Těsná, ale krásná
Podobně jako exteriér, také interiér je moderní interpretací klasických tvarů. Palubní deska se skutečně drží předlohy s kompaktním pracovištěm řidiče a volným prostorem před spolujezdcem. K tomu ale přihazuje i moderní trumfy.
Začněme od technologické výbavy, kdy standardně digitální přístrojový štít potěší stylovou grafikou a přehledným uspořádáním, navazující displej infotainmentu je mírně natočen k řidiči, má rychlý chod a díky operačnímu systému na bázi Google nabízí mnoho chytrých řešení. Vše pak korunuje zachování samostatného panelu ovládání ventilace.
Příjemně tvarované sedačky, rovněž odkazující na trendy minulosti, jsou komfortní i pro rozložitější postavy. Posádka se vpředu cítí příjemně obklopená vozem, ale nikoliv stísněně. Tomu napomáhá i vzdušný středový tunel s bezdrátovou nabíječkou a možností instalovat různé příslušenství z 3D tisku. Stylový volič „převodovky“ je pak umístěn na sloupku řízení.
Nepatrně horší je to s prostorem v zadní řadě sedadel, kde dospělý cestující vnímá méně prostoru nad hlavou i před koleny, největší problém je ale téměř absence prostoru pro chodidla, kvůli kterým si řidič musí sedadlo nepatrně zvýšit. Cestování ve čtyřech dospělých tak nebude ničím extra, pro cesty s dětmi však bude R5 ideální.
Příliš velký pak není ani zavazadelník, standardně nabízející objem 326 litrů. Pod jeho dvojité dno se ale pohodlně vejdou nabíjecí kabely, které tak nikde nepřekáží, nebo příplatkový V2L adaptér pro napájení čehokoliv do zásuvky. Na přední kufr se ale nedostalo.
Příjemně živý
Renault 5 se nabízí v několika výbavách, ale jen dvou specifikacích. Příměstská urban range nabízí elektromotor o výkonu 122 koní, baterii o kapacitě 40 kWh a dojezd okolo 312 kilometrů. Testovaná specifikace comfort range ovšem posouvá schopnosti vozu dál za město.

Renault 5 je osazen elektromotorem pohánějícím přední kola. Na přední kufr už ale místo nezbylo.
Vůz je totiž osazen elektromotorem o výkonu 150 koní, který je napájen z větší baterie o kapacitě 52 kWh. Kombinovaný dojezd se tak posouvá až na 410 kilometrů dle WLTP. Silnější verze navíc slibuje o sekundy lepší zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných 8 sekund, přičemž maximální rychlost zůstává shodných 150 km/h.
Při hmotnosti pod 1,5 tuny přitom 150 koní stačí k opravdu živému projevu, obzvlášť díky rychlému nástupu maxima točivého momentu. Zejména ve městě je tak pětka krásně živá a křižovatky opouští mezi prvními, elán přitom neztrácí ani na okreskách. Na dálnicích pak pohodlně udržuje tempo.
Jedinou vadou na kráse pro nás byl aktivně zasahující systém protiprokluzu, který při náznaku protočení kol pětce okamžitě sebere výkon. Z dynamického vjezdu do křižovatky se tak zejména po dešti může stát adrenalinový zážitek.
Jinak ale tahle francouzská stylovka působí jednoduše povedeně. Podvozek je sice pocitově tužší, běžné nerovnosti ale zvládá s noblesou a na hezkých silnicích dává pocit jistoty. Totéž platí pro brzdy, které mají na elektromobil nezvykle ostrý a hezky čitelný nástup.
A spotřeba? Ta se dokonce pravidelně pohybovala pod udávanými 14,9 kWh/100 km, přičemž často svítilo čísla startující třináctkou. Ohleduplní jezdci tak možná zvládnou dojezd vozu ještě prodloužit. Obzvlášť, pokud se vyhnou dálnicím, kde bohužel mizí před očima. Nabíjení pak R5 zvládá až při výkonu 80 kW, kdy nabití z 15 na 80 % zabere kolem 30 minut.
Radost na kolech
Znovuzrozený Renault 5 dorazil do doby, ve které jsou si moderní vozy stále podobnější, což je ospravedlňováno aerodynamikou a moderními trendy. Sázka na citlivou modernizaci ikony se ale francouzské značce mimořádně podařila. A totéž platí i pro francouzskou techniku pod kapotou – po stránce výroby je totiž vůz podle automobilky 100% francouzský.

Znovuzrozený Renault 5 je jedním z mála moderních aut, které si vás dokáže naprosto získat svým neokoukaným designem.
Špatně přitom nevypadá ani ceník, tedy zejména základní výbava. Renault 5 urban range lze totiž pořídit již od 675 000 korun, bohužel výkonnější verze comfort range už přijde na 749 000 korun.
Námi testovaná verze Iconiq cing už by zájemce vyšla minimálně na 849 000 korun, což je u vozu, který se z podstaty hodí spíše pro roli druhého auta v rodině, bohužel zbytečně moc. V nižší specifikaci ale tuhle roli zvládne mimořádně stylově a schopně. Navíc má dnes skutečně unikátní vlastnost: umí se velmi rychle dostat pod kůži.
Renault 5 E-Tech comfort range | |
---|---|
Pohon: | elektromotor, přední kola |
Nejvyšší výkon/točivý moment: | 110 kW (150 k)/245 Nm |
0–100 km/h: | 8 s |
Nejvyšší rychlost: | 150 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 14,9 kWh/100 km |
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP: | 410 km |
Baterie: | 52 kWh |
Délka × šířka × výška: | 3992 x 1774 x 1498 mm |
Pohotovostní/maximální hmotnost: | 1449-1469-1930/1920 kg |
Základní objem zavazadelníku: | 326/959 l |
Základní cena modelu: | 675 000 Kč |
Základní cena testované verze: | 849 000 Kč |
Cena testovaného vozu: | 881 000 Kč |