Článek
Značka Mini už se v segmentu zvýšených crossoverů pohybuje od roku 2010, kdy se na trh dostal první countryman. Následující dvě generace vozu ovšem natolik narostly, že mezi hatchbackem Cooper a třetím countrymanem vznikla podstatná mezera.
Vyplňuje ji zcela nový model Aceman. Na délku měří 4075 mm, 1754 mm má na šířku a 1495 mm na výšku, což jej řadí do spodní části segmentu malých SUV. Je o 217 mm delší než aktuální hatchback Cooper a o 354 mm kratší než countryman.
Designově zcela vychází ze stejnojmenného konceptu. Ctí krátké převisy karoserie tradiční pro značku, které doplňuje o prvky typické pro SUV.
Maska má charakteristický tvar v podstatě jen naznačený, v zájmu aerodynamiky je příď zakryta. Hranaté světlomety dávají vozu specifický výraz, a tak jde možná vůbec nejvíc o buldočka, na kterého se Mini často odkazuje.
Testovaná prostřední výkonová varianta SE je ověnčena logy vrcholné verze John Cooper Works a agresivním designem, což ještě v minulých generacích vozů Mini znamenalo automaticky nejostřejší nastavení podvozku a především nejvýkonnější motor. Zkrátka sportovní verzi. Dnes už lze pozorovatele dokonale zmást, písmena JCW mohou za příplatek znamenat stejný design a loga i jen jako pouhý paket pro jakoukoli motorizaci, včetně té základní.
Pro zájemce o vůz ostrý jen navenek jistě dobrá zpráva, taková strategie ale trochu kalí výjimečnost skutečných verzí John Cooper Works, které potom vypadají v podstatě stejně jako pouhý paket.
I obrazovka umí překvapit
Středobodem interiéru je kulatá obrazovka a tentokrát už skutečně jen jedna. Přístrojový štít před řidičem zmizel a nahradil jej jen volitelný průhledový displej. Středová obrazovka zachovává kulatý retro tvar, který však konečně může využít na maximum. Nové technologie totiž umožňují poprvé zcela vyplnit kulatý tvar a OLED obrazovka díky tomu vypadá skvěle, stejně jako ve všech nových vozech značky Mini.
Má také výbornou kvalitu zobrazení, pokročilé funkce a řazení ještě logičtější než příbuzný systém v BMW. Oslní i grafickým zpracováním, které se mění s každým jízdním módem. Těch hravých módů je však možná až příliš, většina uživatelů zůstane ve výchozím nastavení a tam by se spíše hodila jednoduchá možnost změnit barevné schéma. Změnu režimů však doprovází nápaditá animace a ke značce zrovna tohle už zkrátka patří.
Systém funguje dobře i s rozhraním Apple CarPlay, a pokud by nezmizelo samostatné ovládání ventilace, vlastně by mu nebylo co vytknout. Místo snadno dosažitelných kruhových ovladačů je nutné sahat po dotykovém displeji, stejně jako v případě ovládání vyhřívání sedadel, které vyžaduje minimálně dva zkušené a přesně mířené doteky.
Zpracování a slícování vnitřku je na vysoké úrovni. Designem interiér připomíná moderní obývák, je vzdušný. Stejně jako zvenčí však něco málo ztrácí z luxusního retro pocitu dřívějších modelů značky.
Aceman navzdory skromným rozměrům nabízí i dost místa nad hlavou s prostorem pro ramena a nohy i pro dospělé. Zadní část nabízí místo pro tři cestující. Sklopením opěradel zadních sedadel dělených v poměru 60:40 lze zavazadlový prostor podle potřeby zvětšit z 300 až na 1005 litrů. Na druhou stranu jde stále o malý vůz, kam kočárek jen tak nenacpete. Nelze jej tak v otázce prostornosti srovnávat ani s předchozím countrymanem, připomíná spíše ten první novodobý.
Menší, agilnější
Nepřekvapí, že menší aceman je zkrátka víc Mini než countryman, a to nejen velikostí, ale i typickým motokárovým chováním v zatáčkách. Vůz s koly v rozích a strmým převodem řízení s pohybem hřebenu jen 59,5 mm na jedno otočení volantu je radost řídit v utažených zatáčkách a technických pasážích.
Může za to samozřejmě i nastavení odpružení, které je na poměry vozů této třídy tužší. Na krátkých nerovnostech nebo vlnách sice umí s karoserií zatřást, ale zároveň netluče do dorazů a udržuje vůz stabilní, a to i uprostřed zatáčky.
Aceman pohání vždy přední kola, což je u elektromobilů výzvou z pohledu trakce na výjezdu zatáčky. Díky vyspělé elektronice však aceman zvládá přenést dost výkonu na silnici i přes přílišné utlumení akcelerátoru.
Hledání trakce tak probíhá na poměry elektrických předokolek přirozeně, navíc trochu toho prokluzu odlehčeného předního kola už ke značce tak nějak patří.

Mini Aceman SE
Základní verze E nabízí výkon 135 kW, 184 koní, nejvýkonnější JCW pak umí 190 kW, 258 koní. Testovaná motorizace SE je tak se svými 160 kW, 218 koni, uprostřed nabídky. Poskytuje nadstandardní dynamiku, která z vozu činí štiku provozu.
I když i zde je v nízkých rychlostech limitem trakce přední nápravy, typického kopance při startu z místa se dočkáte spíš od elektromobilů s pohonem zadních nebo hlavně všech kol. Každopádně zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,1 sekundy je stále skvělé. Maximální rychlost elektronicky omezených 170 km/h už je v tomto segmentu standardem.
Vůz lze střídavým proudem nabíjet výkonem 11 kW. Rychlonabíjení stejnosměrným proudem zvládne 95 kW. To pohodlně stačí pro městský a příměstský provoz, kam je vůz primárně určen a kde rychlonabíjení znamená typicky 50kW stojany u nákupních center. Že by aceman lépe využil ultrarychlé nabíjení na dlouhých dálničních přesunech, se od vozu této velikosti ani neočekává.
Při pomalém nabíjení na jednofázovém wallboxu zabere nabití zhruba 9 hodin. Maximální výkon na rychlonabíječce znamená 31 minut z 10 na 80 procent kapacity.
Lithium-iontová baterie nabízí hrubou kapacitu 54,2 kWh, využitelnou 49,2 kWh. Opět jde o zdařilý kompromis, větší baterie by znamenala zbytečně vyšší hmotnost a spotřebu. Mini uvádí spotřebu elektřiny 14 až 14,8 kWh na 100 km, normovaný dojezd činí až 405 km. Na tyto hodnoty se lze dostat při vyšším podílu městského provozu, čistě dálničním tempem počítejte se spotřebou 20 až 23 kWh/100 km.
Škoda jen způsobu ovládání rekuperace. Není možné vybírat rychle a intuitivně mezi jednotlivými stupni pomocí pádel pod volantem, lze to jen v menu. Navíc i ten nejnižší stupeň stále po puštění akcelerátoru lehce brzdí, a tak plachtění dosáhnete jen s křečí v pravém lýtku, případně v automatickém režimu. Ten ale svými autonomními zásahy dle okolního provozu nemůže vyhovovat řidiči, který ctí plynulou jízdu.
Závěr
Mini dokázalo vtisknout malému crossoveru svůj typický elán a styl. Nabízí vyspělou technologickou výbavu uvnitř, navzdory rozměrům slušný prostor pro posádku a potřebnou obratnost. Negativa nacházíme jen v maličkostech a proto se jedná o jeden z nejlepších malých elektrických crossoverů na trhu, který přitom můžete volit i srdcem.
I přesto, že jde o veskrze prémiový produkt, navíc elektromobil, také příliš neodradí cenovkou. Základní, přesto dobře vybavená varianta, vyjde na 845 tisíc korun. S příplatky a vyššími výkony však cena znatelně stoupá. Možná ještě zajímavější však bude aceman jako stylové městské přibližovadlo na operativní leasing, u kterého nevadí omezená kilometráž.
Mini Aceman SE | |
---|---|
Pohon: | Elektromotor, pohon předních kol |
Nejvyšší výkon/točivý moment: | 160 kW (218 k)/330 Nm |
0-100 km/h: | 7,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 170 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 14–14,7 kWh/100 km |
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP: | 384–405 km |
Baterie: | 54,2 kWh, využitelných 49,2 kWh |
Délka × šířka × výška: | 4079 x 1754 x 1514 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1710 kg |
Základní objem zavazadelníku: | 300 l (1005 l) |
Základní cena modelu: | 845 000 Kč (Aceman E) |
Cena testované verze: | 954 200 Kč |