Článek
Ford Ranger patří již několik let mezi nejpopulárnější pick-upy v Evropě. Jeho předešlé generace si vybudovaly skvělou pověst především díky svým pracovním schopnostem, s minulou generací se však i na evropské trhy dostala verze Raptor, která díky přepracovanému podvozku a výkonnému motoru slibuje vysoký komfort a divokou zábavu v terénu.
V loňském roce však evropské zastoupení Fordu ohlásilo příjezd další speciální verze, která se tentokrát soustředí především na zábavnou jízdu po silnici. Ranger MS-RT přitom vznikal ve spolupráci s odborníky z M-Sport Road Technology (odtud také jméno speciálu), kteří s Fordem pracují na vývoji a výrobě rally speciálů, včetně modelu Puma Rally1.
Sportovní image
Nový Ford Ranger MS-RT přitom skutečně dokáže zaujmout svou sportovní image, kterou umocňují výrazně přepracované tvary karoserie. Vpředu vidíme nový nárazník s integrovaným spoilerem, novou mřížku chladiče a zdůrazněné nasávací otvory. To vše skvěle ladí s výrazným světelným podpisem standardních LED světlometů.
Kromě toho dostal silniční speciál i vystouplé blatníky, které přispěly k rozšíření vozu o 82 milimetrů, zatímco v podbězích jsou 21“ litá kola obutá do silničních pneumatik. Nové jsou také boční prahy a opomenout nelze ani zadní nárazník s naznačeným difuzorem nebo víko korby se spoilerem ve stylu duck-tail, zatímco druhý spoiler navazuje na kabinu.
Sportovnost umocňuje také snížení světlé výšky o 40 mm, zatímco rozchod kol byl o 40 mm zvětšen. Ranger MS-RT tak na silnicích působí dominantně a rozhodně budí pozornost okolí. Dojem ovšem lehce kazí akustický projev jeho vznětového motoru, ke kterému se ale teprve dostaneme.
V kabině vůz nadchne především novými sportovními sedadly, která mají opravdu důrazné boční vedení i v oblasti ramen a integrovanou opěrku hlavy. Sedadla jsou čalouněna kombinací vinylu a veluru, mají speciální vzor a emblém MS-RT, působí ovšem tužším dojmem a lehce může zamrzet i absence odvětrávání.
Novinkou je také volant se silnějším věncem, modrým prošíváním a modře vyznačeným středem, jak to známe ze sportovních vozů. Jinak kabina zůstává víceméně identická, což ale není žádná tragédie.
Ranger nabízí dostatek místa vpředu i vzadu, odkládacích prostor a jednoduchou ergonomii ovládacích prvků, včetně vlastního panelu ventilace. Snadné je také ovládání pohonu všech kol či odkrytí hliníkové žaluzie korby, za kterou se ovšem připlácí, stejně jako za ochranný nástřik korby a lišty pro uchycení nákladu.
Samotná korba pak stále pojme náklad o hmotnosti až jedné tuny, zatímco na tažném zařízení utáhne Ranger MS-RT bez problému až 3,5 tuny. Jenže to je první náznak jeho potíží, které začínají vlastně už motorem.
Správný počet, špatné palivo
Pod kapotou Fordu Ranger MS-RT je sice uložen vidlicový šestiválec, bohužel se však nejedná o zážehový třílitr z modelu Raptor, ale vznětový třílitr z modelu Wildtrak. Výkon 240 koní sice není marný, zatímco točivý moment 600 Nm působí dokonce úctyhodně, jenže auto s tímto designem by si zkrátka zasloužilo živý benzíňák s pořádným zvukem.
Vznětový motor potřebuje chvíli času, než kolos uvede do pohybu, což dokládá i zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,7 sekundy. Svou roli v nepříliš oslnivém projevu má i desetistupňová automatická převodovka, která se většinu času snaží o maximálně plynulou jízdu. Podřadit jí bohužel chvilku trvá, ale jakmile k tomu dojde, umí motor silně zatáhnout.

Ford Ranger MS-RT má robustní, prostornou a ergonomicky velmi dobře zvládnutou kabinu, která se schopně snaží zamaskovat užitkové kořeny.
Do řazení lze sice sáhnout i manuálně, namísto pádel na zadní straně volantu má však řidič k dispozici jen tlačítka na boku voliče převodovky, což u užitkového auta sice stačí, ale u sportovního derivátu představuje jen další zbytečný přešlap. Ostatně raptor pádla má. Ku cti naftového MS-RT ovšem musíme zmínit dlouhodobou spotřebu kolem 11,5 l/100 km.
Ranger MS-RT je vybaven systémem pohonu všech kol e-4WD, díky čemuž může posílat výkon na zadní kola, automaticky distribuovat výkon mezi oběma nápravami a do těžkého terénu může vyrazit s napevno uzavřeným pohonem všech kol, redukcí a standardem je také elektronicky ovládaná mechanická uzávěrka zadního diferenciálu.

Jízdu v terénu ovšem vedle silničních pneumatik komplikuje i snížený podvozek, který je až prkenně tuhý i na obyčejné okresce. Vzadu jsou navíc stále listová pera, která sice umožňují vysoké zatížení zadní nápravy, ale současně je kvůli nim dost neklidná. A to obzvlášť bez nákladu, který v našem případě suplovala alespoň bedna o hmotnosti cca 300 kg.
Zadní náprava už tedy nebyla zbytečně živá, přesto působil Ranger MS-RT na většině českých silnic zbytečně tvrdým dojmem, což ještě umocňovala relativně tvrdá sedadla. Lehkost, s jakou běžný ranger zdolává nerovnosti ve městě a terénu, je zkrátka pryč.
Jisté satisfakce se však řidiči dostává v momentě, kdy narazí na opravdu pěknou a klidně i zakroucenou silnici, kde najednou MS-RT opravdu začne fungovat. Motor mu to sice stále trochu kazí, auto ale sedí jak přibité, karoserie se ani v ostřejších zatáčkách nenaklání, vůz hezky následuje každý povel volantu a aspoň na chvilku dává zapomenout na strasti běžného soužití. Vyloženě jako doma je pak vůz na dálnici, při zdolávání stovek kilometrů.
Nenaplněná očekávání
Když Ford představil Ranger MS-RT, očekávali jsme pick-up, který duchovně naváže na stroje jako F-150 SVT Lightning nebo modernější Shelby deriváty, ovšem v evropském podání. Značka ale skončila napůl cesty. Sportovní design a částečně i podvozek zkřížila s motorem a zadní nápravou ryze užitkového vozu. A výsledkem je krize identity.
Ranger MS-RT sice bude dobře sloužit například na dálkových cestách, při tahání sporťáku na okruh nebo při přepravě dílů na korbě, opravdu sportovní zážitky ale za jeho volantem zkrátka nečekejte. Pokud chcete, aby vám Ford Ranger rozbušil srdce, raději se poohlédněte po klasickém raptoru. Ostatně ani cenově to nebude tak obtížná volba.

Ford Ranger MS-RT vytváří očekávání, která nedokáže naplnit. Přesto může být zajímavým společníkem pro velmi úzký okruh zákazníků, kteří potřebují zdolávat velké porce kilometrů po hezkých silnicích stylově a s pořádným nákladem.
Zatímco klasický Ford Ranger ve výbavě Wildtrack s motorem 3.0 EcoBlue pořídíte od 1 378 432 korun, Ranger MS-RT se stejným motorem a sportovními ambicemi startuje od částky 1 966 250 korun. Divoký Ranger Raptor se zážehovým šestiválcem o výkonu 292 koní přitom pořídíte za stejnou cenu, zatímco s dvoulitrovým bi-turbo vznětovým čtyřválcem o výkonu 210 koní stojí 1 875 500 korun.
Ford Ranger MS-RT 3.0 EcoBlue V6 e-4WD | |
---|---|
Spalovací motor: | 2993 ccm, přeplňovaný vznětový šestiválec |
Max. výkon a točivý moment: | 176 kW (240 k)/600 Nm |
Převodovka: | 10st. automatická |
Poháněná náprava: | 4x4 |
0-100 km/h: | 9,7 s |
Nejvyšší rychlost: | 190 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 10,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže: | 80 litrů |
Provozní/maximální hmotnost: | 2300/3350 kg |
Max. hmotnost brzděného přívěsu: | 3500 kg |
Max. nosnost korby: | 1000 kg |
Délka × šířka × výška: | 5370 x 1864 x 1992 mm |
Základní cena: | 1 966 250 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 1966 250 Kč |
Cena testovaného vozu: | 2 070 450 Kč |