Hlavní obsah

TEST: Emotivní Alfa 147 GTA

Novinky, Jaroslav Šimek
PRAHA

O které Alfě je řeč? Jedná se o nejvýkonnější verzi Alfy Romeo 147 s přídomkem GTA. Oslnivý vzhled v třídveřovém provedení totiž skrývá pod kapotou benzínový vidlicový šestiválec o objemu 3,2 l s úctyhodným výkonem 184 kW (250 k) a točivým momentem 300 Nm. To všechno se přitom obešlo bez turba.

Foto: Kateřina Martykánová
Článek

Za volantem tohoto vozu vás příliš nezajímá, jaký má zavazadlový prostor, kolik odkládacích míst apod. Toto auto vnímá řidič úplně jinak. Srdcem.

Výrazný vzhled

Na potenciál, který se skrývá v útrobách, už upozorňuje karosérie. Velký nos masky se tentokrát rozestupuje ve dvě symetricky rozdělené části mohutného spojleru s velkými nasávacími otvory vzduchu a celá tato konfigurace jako by chtěla připodobnit tvář tohoto hatchbacku dravé pirani. Zvlášť přední spojler je nízký, téměř kopíruje spodní hranou vozovku, a tak se doslova stává uměním zaparkovat u vysokých obrubníků městských chodníků bez šrámů. 

Podélné prolisy na bocích karosérie dostaly tentokrát sekundanta v působivých, vystouplých prazích, které se efektně proměňují v naducané podběhy masívních blatníků. Do těch jsou elegantně posazena sedmnáctipalcová atraktivní kola z lehkých slitin v designu typickém pro tuto automobilovou značku. I tady je zřejmým úmyslem zvýraznit sílu vozu, a tak za jejich kruhovým dekorem probleskují červené třmeny až jedovatých brzd. Ale přehlédnout nejde ani 255milimetrovou šířku pneumatik.

:. Za originálními disky se nacházejí výkonné brzdy

Zádi vévodí skoro výhrůžný výfuk se zdvojenou chromovou koncovkou v černém mřížkovém nárazníku. Elegantní tvarosloví Alfy 147 dostalo těmito úpravami chuť ostrého koření.

:. Výfuk se zdvojenou chromovou koncovkou

Elegantní interiér

Ale silné emoce vyvolává také interiér. Sportovní duch alf byl přičarován už původnímu interiéru Alfy 147. A tak je cítit potřeba jen ho ještě poněkud umocnit. Tuto snahu podtrhují třeba jiná sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlav, či vyloženě sportovní volant. Jak šperky působí soubor pedálů v nerezovém provedení se zdrsněnými ploškami. O průběh jízdy se posádka může zajímat též prostřednictvím palubního počítače, jenž se ovládá tlačítkem na páčce stěračů.

:. Sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlav

Nezaměnitelnou atmosféru dotváří volba dalších příjemných materiálů, například na palubní desce. Mimochodem budíky v ní umístěné jsou velmi dobře odstíněny. A tak vám za žádných okolností neunikne, že stupnice rychloměru končí třístovkou, otáčkoměr osmičkou a výstražné červené pole se odvíjí od sedmičky. Pohled na hlavici řadící páky poodhalí šestku, ale vyznavačům alternativ se od letošního podzimu naskytne možnost zvolit si řazení automatickou spojkou Selespeed.

:. Design palubní desky s dobře odstíněnými budíky

Součástí i ESP

Je až s podivem, že se pod kapotu jen 4,2 m dlouhé alfy podařilo vtěsnat tak objemný motor, jakým je vidlicový šestiválec 3,2 l. Vykoupeno je to tím, že zabral celou příď, což se samozřejmě nepříjemně projevuje v omezeném rejdu kol. To ztěžuje manévry hlavně při parkování ve městě.

Zato zatáčky s dobrým povrchem, to je to pravé ořechové, kde "gétéáčko" může plně projevit symbiózu následných výhod: jen 1,75 otáčky mezi krajními polohami volantu, vynikající sedadla s výborným bočním vedením tlumící odstředivou sílu, která působí na posádku při razantnějším projíždění zatáček, skvělé řízení, bleskové řazení, účinné brzy a podvozek, jehož chování se dá dobře předvídat v rozmanitých jízdních situacích.

Díky tomu si s touto nesmírně stabilní alfou můžete dovolit ostřejší projíždění zatáček, takové, o němž byste v běžném cestovním voze vůbec neuvažovali. Jen mrštné auto, nejvýkonnější a nejrychlejší vůz ve své třídě může k takovému rozhodnutí pobídnout. Nad počínáním řidiče dodatečně bdí sériově montovaný stabilizační systém VDC (u jiných značek označovaný ESP) a protiprokluzové zařízení ASR, které se však dá - na rozdíl od VDC - vypnout.

Zvuk hned upozorní

Ve všech pásmech využívání možností silného motoru se neodmyslitelnou přitažlivou kulisou stává zvuk, kterým na sebe auto okamžitě upozorní. S brzdovým a plynovým pedálem, které jsou hodně blízko, se dá rozehrát pravý koncert, zvlášť při podřazováním s meziplynem. Pak se jízda s autem, zrychlujícím z klidu za stovku za 6,3 s a dosahujícím maximální rychlosti 246 km/h, stává opravdovým požitkem. Pozor jen na výmoly, na vyjeté koleje - tam auto znervózní a svou nevoli dá tvrdý podvozek najevo nepříjemnými tupými ranami.

Alfa Romeo 147 GTA a konkurenti
ModelAlfa Romeo 147 GTAFord Focus RSSeat Leon Cupra R
Délkaxšířkaxvýška (mm)4170x1764 x14124183x1772 x14604184x1742 x1439
Rozvor (mm)254626152515
Objem zavadl. prostoru (l)280350340
Motor/počet válcůzážehový vidlicový/6zážehový řadový/4zážehový řadový/4
Zdvihový objem (cm 3 )317919881781
Převodovka6st. manuální5st. manuální6st. manuální
Max. výkon (kW/ot. min. -1 )184/6200158/5500154/5800
Max. toč. moment (Nm/ot. min. -1 )300/4800310/3500270/2100-5000
Max. rychlost (km/h)246232237
Zrychlení 0-100 km/h (s)6,36,47,4
Komb. spotřeba (l/100 km)12,110,18,7
Základní cena (Kč)979 000*1 145 000879 900
*/ Cena testovaného vozu byla 1 015 000 Kč.
Související témata:

Výběr článků

Načítám