Článek
Za volantem tohoto vozu vás příliš nezajímá, jaký má zavazadlový prostor, kolik odkládacích míst apod. Toto auto vnímá řidič úplně jinak. Srdcem.
Výrazný vzhled
Na potenciál, který se skrývá v útrobách, už upozorňuje karosérie. Velký nos masky se tentokrát rozestupuje ve dvě symetricky rozdělené části mohutného spojleru s velkými nasávacími otvory vzduchu a celá tato konfigurace jako by chtěla připodobnit tvář tohoto hatchbacku dravé pirani. Zvlášť přední spojler je nízký, téměř kopíruje spodní hranou vozovku, a tak se doslova stává uměním zaparkovat u vysokých obrubníků městských chodníků bez šrámů.
Podélné prolisy na bocích karosérie dostaly tentokrát sekundanta v působivých, vystouplých prazích, které se efektně proměňují v naducané podběhy masívních blatníků. Do těch jsou elegantně posazena sedmnáctipalcová atraktivní kola z lehkých slitin v designu typickém pro tuto automobilovou značku. I tady je zřejmým úmyslem zvýraznit sílu vozu, a tak za jejich kruhovým dekorem probleskují červené třmeny až jedovatých brzd. Ale přehlédnout nejde ani 255milimetrovou šířku pneumatik.
:. Za originálními disky se nacházejí výkonné brzdy
Zádi vévodí skoro výhrůžný výfuk se zdvojenou chromovou koncovkou v černém mřížkovém nárazníku. Elegantní tvarosloví Alfy 147 dostalo těmito úpravami chuť ostrého koření.
:. Výfuk se zdvojenou chromovou koncovkou
Elegantní interiér
Ale silné emoce vyvolává také interiér. Sportovní duch alf byl přičarován už původnímu interiéru Alfy 147. A tak je cítit potřeba jen ho ještě poněkud umocnit. Tuto snahu podtrhují třeba jiná sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlav, či vyloženě sportovní volant. Jak šperky působí soubor pedálů v nerezovém provedení se zdrsněnými ploškami. O průběh jízdy se posádka může zajímat též prostřednictvím palubního počítače, jenž se ovládá tlačítkem na páčce stěračů.
:. Sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlav
Nezaměnitelnou atmosféru dotváří volba dalších příjemných materiálů, například na palubní desce. Mimochodem budíky v ní umístěné jsou velmi dobře odstíněny. A tak vám za žádných okolností neunikne, že stupnice rychloměru končí třístovkou, otáčkoměr osmičkou a výstražné červené pole se odvíjí od sedmičky. Pohled na hlavici řadící páky poodhalí šestku, ale vyznavačům alternativ se od letošního podzimu naskytne možnost zvolit si řazení automatickou spojkou Selespeed.
:. Design palubní desky s dobře odstíněnými budíky
Součástí i ESP
Je až s podivem, že se pod kapotu jen 4,2 m dlouhé alfy podařilo vtěsnat tak objemný motor, jakým je vidlicový šestiválec 3,2 l. Vykoupeno je to tím, že zabral celou příď, což se samozřejmě nepříjemně projevuje v omezeném rejdu kol. To ztěžuje manévry hlavně při parkování ve městě.
Zato zatáčky s dobrým povrchem, to je to pravé ořechové, kde "gétéáčko" může plně projevit symbiózu následných výhod: jen 1,75 otáčky mezi krajními polohami volantu, vynikající sedadla s výborným bočním vedením tlumící odstředivou sílu, která působí na posádku při razantnějším projíždění zatáček, skvělé řízení, bleskové řazení, účinné brzy a podvozek, jehož chování se dá dobře předvídat v rozmanitých jízdních situacích.
Díky tomu si s touto nesmírně stabilní alfou můžete dovolit ostřejší projíždění zatáček, takové, o němž byste v běžném cestovním voze vůbec neuvažovali. Jen mrštné auto, nejvýkonnější a nejrychlejší vůz ve své třídě může k takovému rozhodnutí pobídnout. Nad počínáním řidiče dodatečně bdí sériově montovaný stabilizační systém VDC (u jiných značek označovaný ESP) a protiprokluzové zařízení ASR, které se však dá - na rozdíl od VDC - vypnout.
Zvuk hned upozorní
Ve všech pásmech využívání možností silného motoru se neodmyslitelnou přitažlivou kulisou stává zvuk, kterým na sebe auto okamžitě upozorní. S brzdovým a plynovým pedálem, které jsou hodně blízko, se dá rozehrát pravý koncert, zvlášť při podřazováním s meziplynem. Pak se jízda s autem, zrychlujícím z klidu za stovku za 6,3 s a dosahujícím maximální rychlosti 246 km/h, stává opravdovým požitkem. Pozor jen na výmoly, na vyjeté koleje - tam auto znervózní a svou nevoli dá tvrdý podvozek najevo nepříjemnými tupými ranami.
Alfa Romeo 147 GTA a konkurenti | |||
Model | Alfa Romeo 147 GTA | Ford Focus RS | Seat Leon Cupra R |
Délkaxšířkaxvýška (mm) | 4170x1764 x1412 | 4183x1772 x1460 | 4184x1742 x1439 |
Rozvor (mm) | 2546 | 2615 | 2515 |
Objem zavadl. prostoru (l) | 280 | 350 | 340 |
Motor/počet válců | zážehový vidlicový/6 | zážehový řadový/4 | zážehový řadový/4 |
Zdvihový objem (cm 3 ) | 3179 | 1988 | 1781 |
Převodovka | 6st. manuální | 5st. manuální | 6st. manuální |
Max. výkon (kW/ot. min. -1 ) | 184/6200 | 158/5500 | 154/5800 |
Max. toč. moment (Nm/ot. min. -1 ) | 300/4800 | 310/3500 | 270/2100-5000 |
Max. rychlost (km/h) | 246 | 232 | 237 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 6,3 | 6,4 | 7,4 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | 12,1 | 10,1 | 8,7 |
Základní cena (Kč) | 979 000* | 1 145 000 | 879 900 |
*/ Cena testovaného vozu byla 1 015 000 Kč. |