Článek
Není tohle náhodou řada 3? Takový byl první dojem, když autor článku poprvé stisknul dálkový ovladač a přední maska šedého BMW mezi dalšími zaparkovanými auty zasvítila v podzemních garážích. Do značné míry je to pravda, protože technika i design jsou z velké části podobné.
Jenže řada 4 (dříve takto mnichovská automobilka označovala kupé řady 3) má přeci jen sportovnější DNA: je nižší, kratší a má některé sportovněji laděné detaily. Kupříkladu jinak tvarovaný nárazník a mírně odlišnou kapotu. Těchto detailů si ale nezasvěcený pozorovatel nevšimne, přeci jen odlišností není mnoho. Standardem jsou sedmnáctipalcová litá kola, do podběhů se ale vejdou i „devatenáctky“.

BMW 428i
Jako auto pro 2 + 2 bezproblémové
Moderně pojatý interiér už nepřipraví vůbec žádné překvapení, tady je vše zaměnitelné s aktuální trojkovou řadou, respektive ostatní produkcí mnichovské automobilky. Není tedy třeba dlouhých popisů, u řady 4 samozřejmě vzadu nelze čekat přehršel volného prostoru nebo jednoduchý přístup na druhou řadu sedadel.
Pokud berete tohle auto primárně pro dva cestující, nebudete mít s prostorností problém – vzadu se na kratší cesty usadí dvojice dospělých, na žádné dlouhé cestování to ale není. Kufr s hlubším dnem je překvapivě velký, jeho 445 litrů a dobrá přístupnost jsou dimenzované velmi dobře.

BMW 428i
Při zabouchnutí dveří vás zarazí kovový zvuk, který rozhodně nezní prémiově. Když už jsme u kritizování, v noci se zrcadlí rychloměr a otáčkoměr nešikovně v levém okně poblíž zpětného zrcátka. Když už jsme u jízdy v noci, nadšení budete z natáčecích bi-xenonových světel, které nabídnou perfektní svítivost. Dodávají se ke všem motorizacím bez příplatku.
Dvoulitr nabídne 245 koní
Lákavě znějící označení 428i označuje pouze dvoulitrový zdvihový objem, díky dvoukomorovému turbodmychadlu (TwinPower Turbo) se ale tento motor chová skoro jako atmosférický šestiválec.
Dvoulitrový čtyřválec má hliníkový blok motoru vysokotlaké přímé vstřikování a variabilní zdvih ventilů Valvetronic. Moderní agregát má dostatek síly už v nízkých otáčkách, výkon graduje do 7000 otáček. Ostatně, podívejte se sami na našem videu na zrychlení 0-160 km/h (v normálním režimu) a pružné zrychlení 80 – 120 km/h.

BMW 428i zrychlení 0-100 km/h a 80-120 km/hVideo: Novinky
V nabídce je buď šestistupňový manuál (pro všechny motorizace kromě 430d a 435d) nebo osmistupňová automatická převodovka od ZF. Ta je dostupná pro všechny motorizace bez výjimky. Automat řadí hladce a rychle, příliš emocí jako přímo řazená převodovka ale zprostředkovat nedovede.
Při dálniční jízdě účinně snižuje otáčky motoru, kupříkladu při tachometrových 120 km/h točí motor rovné 2000 otáček. Spotřeba se při ekonomické jízdě pohybuje kolem 7,5 litru, při rychlejší jízdě je odběr větší o zhruba dva litry.

BMW 428i
Dojezdové pneumatiky zhoršují komfort
Překvapivě nekomfortní je na hrubších nerovnostech podvozek. Velkou vinu na tom mají standardně montované pneumatiky typu run-flat s tvrdými bočnicemi, které BMW sveřepě montuje do všech svých modelů. Nejlepší řešení je samozřejmě výměna za normální obutí a koupě jedné dojezdové pneumatiky.
Vyspělý podvozek s dokonalým rozložením hmotnosti mezi nápravy nabídne výtečnou jistotu i ve vysokých rychlostech. Při prudším výjezdu ze zatáčky se dočkáte mírného vybočení zádě, pak zasahuje vypínatelné ESP.
Elektromechanicky posilované řízení patří v této cenové kategorii k těm lepším, citu jako u verze E46 se nedočkáte, za takhle dobré řízení by vám i dnes (přes znatelné zlepšení proti minulosti) inženýři v Audi zulíbali ruce. Trend, kdy se současná BMW stávají pohodlnými auty na dlouhé cestování je ale patrný i z nové čtyřky. I tak se s ním na technické trati svezete náramně.

BMW 428i
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1997 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 180 kW (245 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 350 Nm od 1200 ot./min. |
0–100 km/h: | 5,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,4 l/100 km |
Pohotovostní / užitečná hmotnost: | 1470 kg / 520 kg |
Poháněná náprava: | zadní, ev. 4x4 |
Cena základní verze: | 940 000 Kč (420i) |
Cena s testovanou motorizací: | 1 075 000 Kč |