Článek
Značka Seat o sobě v poslední době nedávala příliš vědět, nyní se však pochlubila hned dvěma modernizovanými modely, které si nadělila k oslavám 75 let své existence. První modernizovanou novinkou je pro značku velmi důležitý model Ibiza, jehož první generace byla prvním vozem vyrobeným 100% v rámci španělské automobilky.
V současnosti značka nabízí již pátou generaci, poprvé představenou v roce 2017, která již v roce 2021 prošla první modernizací. Nyní přichází modernizace druhá, která se zaměřuje na design, vyšší kvalitu a snaží se zákazníkům přinést větší hodnotu za jejich finance.
Dravější Ibiza
Modernizovaná Ibiza zaujme výrazně přepracovanou přídí s novou maskou chladiče, nárazníkem s upravenou mřížkou i bočními nasávacími otvory a nové jsou také standardně Full LED světlomety s vyšším výkonem a inovovaným (menším) světelným podpisem ve tvaru trojúhelníku.
Na světla elegantně navazuje boční linka, v podbězích vidíme nová kola o průměru až 18 palců a vzadu dostala Ibiza vedle nového označení modelu také přepracovaný zadní nárazník s větší ztmavenou plochou. Navíc značka do nabídky přidala několik nových barev, které vypadají velmi originálně.
Omlazený hatchback tak působí moderněji a současně dynamičtěji. Současně ale neztratil nic ze své vyzývavé hravosti, zatímco sportovní šmrnc umocňují i naznačené koncovky výfuku vzadu.
Uvnitř proběhly spíše drobné změny zaměřené na detaily. Novinkou jsou například plastické dekory kolem výdechů ventilace a pracovalo se také se sedadly, přičemž sportovněji laděná výbava FR má opravdu velmi příjemné sportovní sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou a funkčním bočním vedením. Sedačky pohodlně pojmou i objemnější postavu a v zatáčkách nabízejí solidní oporu.
Celkově kabina potěší starosvětským rozvržením. Má samostatný panel ventilace s otočnými voliči, klasický volant s lehce zploštěnou spodní stranou a fyzickými tlačítky, klasickou páku ruční brzdy i klasický volič převodovky. Zkrátka všechno je tak, jak jsme byli dříve roky zvyklí. A vše funguje, jak má.
Navzdory svému postavení jednoho z nejdostupnějších modelů přitom Ibiza nabídne poměrně dost měkčených materiálů a láká i na vylepšený audio systém. S hodnocením kvality raději počkáme až na klasický test, nicméně ani první jízdy neukázaly žádné zásadní nedostatky po stránce kvality výroby a sesazení.
Svižná patnáctka
Ibiza bude dostupná s pestrou paletou motorizací, včetně atmosférického litrového motoru, přeplňovaných tříválců, silného přeplňovaného čtyřválce a během příštího roku se dočkáme dokonce i hybridizace modelu. K dispozici budou manuální převodovky i moderní DSG automat.
Nám dělala během prvních jízd společnost nejvýkonnější patnáctistovka, která posílá na přední kola (přes výhradně automatickou převodovku) solidních 150 koní. Taková porce už je pro malý městský hatchback skoro až zbytečná, má však svoje kouzlo.
Předně můžeme začít od fantastické kultivovanosti čtyřválce, který je krásně tichý a bez vibrací. Kromě toho ale nadchne i skvělou chutí do otáček, solidním zátahem a dobrou spoluprací s automatickou převodovkou, včetně rychlých reakcí na povely pádel pod volantem při snaze o sportovní jízdu.

Seat Ibiza působí dynamičtějším dojmem. Nově zaujme také specifickou červenou barvou.
Tu jsme si užili na několika opravdu hezkých zakroucených silnicích, do kterých se Ibiza vrhala srdnatě, a i díky výbavě FR s tužšími pružinami v nich působila hezky stabilně. Řízení není gumové ani přehnaně tvrdé a na povely reaguje dostatečně agilně. Ibiza zkrátka ukazuje, že se nezalekne ani svižnějšího svezení, ačkoliv na nějaké velké divočení není vyloženě stavěná.
Stejně jako motory i brzdy reagují na pedály svižně, při opravdu důrazném brzdění však byla cítit lehká nervozita zádi. Totéž se projevilo i na větších nerovnostech v zatáčkách, rozbité silnice (o které není na Ibize nouze) však stejnojmenný hatchback zvládal s nečekanou noblesou i bez hluku v kabině.
Modernizovaný Seat Ibiza tak opravdu hezky vypadá a poskytuje í i velmi slušné svezení. Přesto se nabízí otázka, jestli není patnáctistovka až zbytečná pro běžné použití. Stále se totiž jedná spíš o městské a příměstské přibližovalo, kde může i litrový tříválec udělat parádu. Ostatně jeho kvality jsme zkusili v druhém testovaném voze.
Dospělejší Arona
Druhým modelem představeným během akce, která se uskutečnila před více jak týdnem na španělském ostrově Ibiza, byl modernizovaný malý crossover Arona. Ten byl stejně jako model Ibiza poprvé představen v roce 2017 a rovněž byl v roce 2021 modernizován. I zde se tak jedná již o druhý facelift, který se nesl v podobném duchu.
Automobilka výrazně přepracovala příď, včetně instalace nové masky, nárazníku s přepracovanými nasávacími otvory a nová jsou také přední světla, která dostala menší, a přesto výrazný světelný podpis. I v tomto případě se jedná o Full LED lampy s lepším výkonem.
Při pohledu z profilu si můžeme všimnout nových kol, opět o průměru až 18 palců, a standardem je decentní oplastování lemů podběhů i prahů. Arona tak díky modernizaci působí dospělejším dojmem, ale má v sobě pořád i punc dynamičnosti a mladistvé energie.
Interiér prakticky kopíruje styl Ibizy, což však není ku škodě. Ba naopak. Volant s perforovanou kůží padne příjemně do rukou, tlačítka na něm se snadno ovládají a potěší i samostatný panel ventilace s fyzickými ovladači. Oba malé modely tak působí velmi vstřícně vůči všem, kdo si stále potrpí na jednoduché a přehledné kabiny.
Litr bohatě stačí
Model Arona jsme na místní silnice vyvezli s litrovým přeplňovaným tříválcem pod kapotou, který byl spojen s automatickou převodovkou. Ačkoliv se jedná o základní motorizaci, nad kterou by mnozí mohli ohrnovat nos, bohatě nám vlastně stačila.
Oproti patnáctistovce jsme sice postrádali vyšší kultivovanost čtyřválce, ale ani tříválec v běžných provozních otáčkách nepůsobí zbytečně hrubě či rušivě. Ve vyšších otáčkách se pak projevuje charakteristickým tříválcovým chraplákem, který dokresluje jeho snahu o dynamický projev.
I tříválec si s automatickou převodovkou velmi dobře rozumí a nepředváděl žádné nepředloženosti. Příjemná je také velmi rychlá odezva motoru na pohyb plynového pedálu, přičemž i brzdy mají dostatečně rychlý a intenzivní nástup.
Řízení však oproti ibize působilo lehčím a možná trochu gumovějším dojmem. V praxi se však při běžném městském a příměstském provozu nejedná o žádnou tragédii. Kdo však hledá řidičtější auto, rozhodně by se měl poohlížet spíše po malém hatchbacku. U patnáctistovky se navíc zdály i nepatrně rychlejší reakce převodovky na povely pádel pod volantem. Opět jde však jen o minimální rozdíl.

Modernizovaný Seat Arona působí jako dospělejší a dynamičtější auto.
Oba modely však potěší opravdu zdařilým naladěním podvozku. Ani vyšší Arona se totiž v zatáčkách nijak výrazně nenaklání a působí kultivovaně. Navzdory pohonu pouze předních kol jsme navíc malý crossover vyvezli i na jednu z mnoha šotolinových cest, kde jsme rychle ocenili vyšší světlou výšku i celkem dobrý výhled z kabiny.
V místech, kde nám systém kontroly trakce zbytečně bral výkon, pak potěší možnost jeho deaktivace na pár kliknutí přes displej infotainmentu. Totéž jde ostatně udělat i v menším hatchbacku.
Samotný infotainment přitom stejně jako displej přístrojového štítu nabízí hezké rozlišení a moderní grafiku, s rychlostí už se však řadí spíše k průměru. Potěší sice i bezdrátovým zrcadlením telefonu, během cest se nám ovšem i jednou samovolně restartoval bez zjevné příčiny. Ale na vyladění drobných mušek má automobilka dost času.
Na trhu příští rok
Ačkoliv ceník bude zveřejněn již začátkem listopadu, modernizované modely se na trh dostanou až během prvního čtvrtletí roku 2026. Tím však plány značky kolem malých modelů nekončí. Během roku 2027 totiž oba vozy dostanou mild-hybridní elektrifikaci, která jejich přítomnost na trhu pravděpodobně opět o nějaký ten čas prodlouží.











