Hlavní obsah

Lepší než dieselová SUV? Startujeme dlouhodobý test plug-in hybridní Škody Superb

4:37
4:37

Poslechněte si tento článek

Novou Škodu Superb prověříme mnohem důkladněji než v rámci běžného testu. Během ročního soužití si ověříme, zda má klasické kombi střední třídy ještě na trhu zaplaveném SUV místo. Různorodé výzvy připravíme také pro plug-in hybridní pohon.

Foto: Petr Horník, Novinky

Škoda Superb Combi iV

Článek

Kombi střední třídy, to býval jeden z nejprodávanějších artiklů v evropské nabídce automobilek, konzervativní volba. Než přišla vlna SUV tak silná, že smetla v podstatě úplně všechno.

Z mainstreamových značek tak v této kategorii zbyl jen na design zaměřený Peugeot 508 SW. Všechny insignie, mondea, accordy a další jsou pryč. Tedy až na prémiové značky. U BMW, Mercedesu nebo Audi je však specifické, že ve střední třídě jsou kombi kompaktnější a rozměrů superbu dosahují spíše o třídu výše, kde už je to však jiná cenová skupina.

Hledání mezer na trhu ale byla vždy specialita mladoboleslavské automobilky, nyní navíc drží prapor manažerských kombíků bez prestižního loga samostatně. Respektive se svým bratrem, Volkswagenem Passat.

Tyto dva vozy si nikdy nebyly blíže než v současném vydání. Škoda dostala vývoj obou aut na starost, sdílí i boční karosářské díly a poprvé sjíždí i ze stejného pásu v Bratislavě. Superb se kvůli tomu přestěhoval z tradičních Kvasin a Passat z Emdenu.

Superb ale bude mít dost času přesvědčit nás, zda mají kombíky ještě svůj smysl. Minimálně v oblasti efektivity by tomu tak u relativně nízkého auta být mělo. Právě superb by měl teoreticky to nejlepší vymáčknout z plug-in hybridního pohonu, jenž v nové generaci dostal větší baterii a rychlejší dobíjení.

Elegance především

Platí, že čím méně různých variant výbav a příplatků, tím je výroba efektivnější. Do absurdna to vyhnala Tesla, u které si můžete vybrat tak maximálně lak. I Škoda kdysi zdlouhavý ceník pořádně zjednodušila.

Základem je stupeň Selection od 975 tisíc, který je velmi dobře vybavený. Vždyť nechybí ani třízónová klimatizace, hlídání mrtvého úhlu nebo desetipalcový infotainment. Potom má zákazník možnost vydat se cestou černých doplňků a agresivnějšího designu s bohatší výbavou, tedy jít do verze Sportline.

Také ale berete Škodu Superb spíše jako nenápadného elegána zaměřeného na pohodlí, který si s doplňky Sportline na sportovní vozy spíše hraje? S přihlédnutím k tomu, že chceme vyzkoušet všechny podstatné novinky čtvrté generace, volíme třetí možnou variantu, Laurin & Klement.

Té nechybí v podstatě nic. Přijde na nejméně 1 175 000 Kč, s naším plug-in hybridním pohonem stojí 1 364 000 Kč. Auto ladíme do onoho nenápadného elegána, a tak i když je nová zelenožlutá barva Ice Tea lákavá, nakonec volíme šedou Graphite za 18 tisíc korun. Škoda jen, že výběr laků není širší jako u octavie. Taková zelená Highland by vozu slušela.

Dalším příplatkem je panoramatické střešní okno za 40 tisíc nebo tažné zařízení za 32 tisíc a nabíjecí kabel do zásuvky za pět tisíc. Naopak se vyhýbáme devatenáctipalcovým kolům. Novému superbu s vyšší boční stavbou karoserie sice vizuálně velmi pomáhají, ale cílíme na komfort, o který se nižším profilem pneumatik nechceme obírat.

Interiér má v tomto stupni výbavy pouze dvě varianty. Vyhřívaná, odvětrávaná a masážní sedadla částečně z kůže a koženky mohou být černá nebo koňaková, což byl náš výběr. Vždy to doplňuje dřevěný dekor, který ale i přes zjevnou snahou o plasticitu a věrný vzor dřevěný není. Jiná možnost ve variantě L&K není, což může leckoho zamrzet.

Mnoho scénářů

Po prvních kilometrech máme občasné starosti s mobilní aplikací, která trpí nestabilitou. Podivujeme se také nad špatnou kvalitou zadní kamery, i když ostatní tři mají zobrazení špičkové.

Chválíme ale například ticho na palubě, dobře sladěný spalovací motor s elektromotorem a velmi nás překvapuje nízká spotřeba vozu, a to jak elektřiny při pravidelném nabíjení, ale i spalovacího motoru s baterií vybitou. V kombinovaném režimu totiž patnáctistovka umí jezdit i pod pět litrů na 100 km bez nabíjení.

Foto: Petr Horník, Novinky

Během testu se snažíme nabíjet všude, kde to jde. Třeba síť PRE má wallboxy i v nákupních centrech.

Plug-in hybridní superb ale podrobíme různým scénářům, abychom si smysl baterie pod zavazadelníkem ověřili. Stejně tak, jestli si velké kombi zaslouží pozornost i v dnešní době, kdy všichni chtějí SUV.

Jak je na tom ve městě, při klidné i ostré jízdě, v létě, zimě nebo na dlouhých cestách pod dálnici? Je nové rychlonabíjení v praxi vůbec potřeba? Zajímat nás také bude, jak dokáže využít zavazadelník, zda si tři kruhové ovladače v displeji s různými možnostmi použití skutečně zaslouží pochvalu nebo jak je na tom superb s kvalitou provedení interiéru.

Máte na nový superb nějaké otázky? Dejte nám vědět v komentářích.

Související témata:

Výběr článků

Načítám