Hlavní obsah

Automobilky musí snížit emise CO2 v autech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BRUSEL
Aktualizováno

Evropská komise ve středu schválila návrhy na regulaci automobilových emisí. Do roku 2012 musí automobilky omezit emise skleníkových plynů produkovaných automobily pod hranici 130 gramů na kilometr. Pokud to výrobci poruší, hrozí jim pokuty.

Článek

Malé automobily a vozidla produkují méně emisí než ty větší. Komise proto přistoupila k tomu, že množství emisí vypouštěných do ovzduší bude počítat v průměru za celou firmu a všechny její značky, nikoliv za jednotlivá vyráběná vozidla.

Pokud firma v průměru za všechna vyráběná vozidla bude průměr stanovený komisí překračovat, buď zavede opatření na snížení průměru, nebo může uzavřít dohodu s jinou automobilkou, která naopak limitu nedosáhne, a společně by se do limitu komise vešly.

Komise si představuje, že takovéto sdružování by mohlo být postaveno na obchodním vztahu, tedy že by firmy produkující auta s méně emisemi mohly "prodávat" limity, kterých nedosáhnou.

Kolik vypouští osobní vozy?
Podle výzkumu publikovaném na počátku roku 2007 nová evropská auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů a do konce příštího roku by se měla dostat těsně nad limit 140 gramů, jak to požaduje Evropská komise.

Podle agentury Reuters by pokuty za vyšší průměr vypouštěného CO2 měly postupně narůstat, a to od 20 eur (přes 520 korun) za gram CO2 na kilometr navíc v roce 2012 až po 95 eur (zhruba 2500 korun) v roce 2016.

Kritika výrobců velkých vozů

Negativní reakce se dá čekat zejména u těch unijních zemí, na jejichž území působí automobilky vyrábějící velká či luxusnější auta, která produkují víc emisí - tedy zejména Německo. Ke kritikům ale zřejmě bude patřit i Česko.

Sama situace omezení emisí je dost nepřehledná. Evropská komise navrhovala původně snížení emisí na 120 g/km. Proti tomuto návrhu se postavily téměř všechny automobilky. Například i Škoda Auto řekla, že pokud v EU projde tento návrh, bude uvažovat o výrobě vozidel v levnější zemi, která nebude zatížená těmito zákony.

Další návrh tak počítal se 125 g/km, následoval návrh o 140 (navržený Německem) a 130 g/km. Výsledkem je kompromisní návrh 130 g/km, který musí automobilky dosáhnout do roku 2012, snížení na 120 g/km pak musí dosáhnout dalšími úpravami jako jsou úpravy aerodynamiky, řazení apod.

Zplodiny mají omezit i lepší pneumatiky a řazení

Dalších deset gramů pak mají zajistit další opatření, třeba by mohlo jít o vylepšení klimatizačních systémů či zavádění automatických měřičů tlaku.

Dalších deset gramů pak mají zajistit další opatření, třeba by mohlo jít o vylepšení klimatizačních systémů či zavádění automatických měřičů tlaku.

Dalších deset gramů pak mají zajistit další opatření, třeba by mohlo jít o vylepšení klimatizačních systémů či zavádění automatických měřičů tlaku. Komise také již dříve doporučila snižování emisí například zaváděním biopaliv a zlepšením kvality dílů, které mají vliv na spotřebu paliva - pneumatik či řazení.

Dalších deset gramů pak mají zajistit další opatření, třeba by mohlo jít o vylepšení klimatizačních systémů či zavádění automatických měřičů tlaku. Komise také již dříve doporučila snižování emisí například zaváděním biopaliv a zlepšením kvality dílů, které mají vliv na spotřebu paliva - pneumatik či řazení.

Odborníci Evropské komise také doporučují státům změny v ifrastruktuře. Ke snižování emisí by mělo pomoci například zavedení systému proměnných informačních cedulí a značek, které navedou automobily z míst s kolonami někam jinam, což by mělo také vést ke snížení emisí.

Oxid uhličitý CO2

Sám o sobě není jedovatý, jeho nebezpečnost je však v působení na životní prostředí. Vytváří radiační clonu, která způsobuje zvyšování teploty země. Obecně se tedy tento plyn zařazuje do skupiny látek, vytvářející známý skleníkový efekt. CO2 je odbouratelný v rostlinách.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám