Článek
„Změní to všechno,“ uvedl pro magazín Autocar Luca de Meo o platformě Alpine Performance (APP), navržené mimo jiné pro sportovní vůz, který je plánován na příští rok jako náhrada za A110.
Motory v kolech nabízejí řadu výhod při vytváření moderního sportovního vozu, vysvětlil šéfdesignér skupiny Laurens van den Acker. „S motory v kolech máte více místa na zavazadla nebo pro prostor pro nohy, případně pro posouvání sedadla dozadu a dopředu,“ řekl.
„A110 je fajn na víkend, ale pokud chcete oslovit širší publikum, potřebujete více prostoru,“ dodal k prvnímu modernímu vozu značky, který už na trhu začíná zastarávat.
Použití motorů v kolech, nikoliv na nápravách, navíc uvolňuje prostor pro umístění baterií jinam než pod podlahu. Tato tradiční forma pro elektromobily je totiž omezením pro sportovní vozy - řidič musí sedět výš.
Renault použije motory v kolech poprvé v modelu 5 Turbo 3E - elektrickém hyper-hatchbacku s omezenou výrobní sérií, který svět očekává příští rok.
Nižší hmotnost, ale i nevýhody
Hliníková platforma APP ušetří podle Alpine 150-250 kilogramů ve srovnání s ekvivalentními elektrickými sportovními vozy.
Alpine zamýšlí „tři nebo čtyři“ modely na této platformě. Kromě dvoumístného kupé a roadsteru automobilka uvede čtyřmístný rival Porsche Taycan nazvaný A310, který de Meo popsal jako „sportovní sedan“.
Motory v kolech však mají i nevýhody, jako je zvýšení neodpružené hmotnosti a potenciálně škodlivé síly. Také jsou na ně velké výrobní náklady. Technologie se ještě nedostala do sériové výroby, objevila se pouze v konceptech. Přesto v ně řada firem věří.
Například britská společnost Protean doufá, že do poloviny příští dekády budou motory v kolech představovat globální trh v hodnotě 20 miliard eur (499 miliard korun).