Hlavní obsah

Zájezdů pod stromečkem bude letos podle odhadů výrazně méně

Minulý rok byl zájezd jako vánoční dárek hitem. Kvůli hospodářské krizi letos však lidé najdou pod stromečkem dovolenou jen výjimečně. Podle analytiků se objem prodaných poukazů na zájezdy sníží zhruba o pětinu na 1,2 miliardy korun.

Foto: Novinky

Pokles prodejů dárkových poukazů zaznamenávají především malé cestovní kanceláře, naopak větších se krize příliš netýká.

Článek

"Jde o zvrat v dosavadních trendech," uvedl ředitel firmy Mag Consulting Jaromír Beránek. Podle analýz společnosti se ze zájezdu pod stromečkem v uplynulých letech radovalo až 200 tisíc lidí, letos to bude zřejmě méně než 140 tisíc. Pokles prodejů dárkových poukazů zaznamenávají podle Beránka především malé cestovní kanceláře, naopak větších se krize příliš netýká.

"Dárkové poukazy samozřejmě vydáváme, řekl bych však, že se nejedná o dárky pod stromeček," uvedl Daniel Klotz z CK Nev-Dama, která je největším specialistou na lyžařské zájezdy. Poukazy se prý hlavně využívají jako ceny do soutěží nebo odměny za předplatné časopisů, jako dar pro jednotlivce se prodávají málo. "Příjmově pro nás významné nejsou," dodal Klotz.

Řada domácností je nucena šetřit 

Pokles prodaných zájezdů v předvánočním čase zaznamenal jeden z největších internetových prodejců dovolených, společnost Net Travel.cz. " V době, kdy jsou domácnosti nuceny šetřit z důvodů zvyšování cen či z důvodu snížení jejich příjmů, neboť řada lidí přichází o práci, se spotřební koš zužuje na ty nejpodstatnější výdaje," řekl šéf marketingu NetTravel.cz Petr Staněk. 

Přesto však podle něj situace není pro cestovní ruch tragická, jak by se mohlo zdát. Velkou budoucnost vidí Staněk ve Spojených státech amerických jako cílové destinaci. Vedle zrušení víz budou prý hrát roli i snižující se ceny letenek, ubytování i spotřebního zboží v amerických obchodech.

Největší česká cestovní kancelář, Exim Tours, registruje každoročně vyšší zájem o dárkové poukázky. "V porovnání s rokem 2007 můžeme hovořit o zhruba patnáctiprocentním nárůstu jejich prodejů," uvedl šéf marketingu Stanislav Zíma. Růst zájmu o dárkové poukazy zaznamenala i CK Fischer. Podle mluvčího Daniela Plovajka jdou nejvíce na odbyt 14 dní před Vánoci.

Poukazy na zájezdy nejsou v ČR žádnou novinkou. Prodávají se již několik let a nemusí jít zrovna o vánoční dárky. Jejich hodnota se pohybuje většinou od 1000 Kč do 10 000 Kč.

Reklama

Související témata:

Související články

Draho vyhnalo z Česka západní turisty

Česká republika má svůj turistický vrchol zřejmě za sebou. Podle čerstvých statistik se v Česku během třetího čtvrtletí ubytovalo méně lidí než loni za stejné...

Výběr článků

Načítám