Pražské planetárium by mohlo mít science centrum

Právo, Lucie Fialová

Ředitel pražského planetária Jakub Rozehnal by jej rád rozšířil o přírodovědné science centrum. Architektonická studie počítá s tím, že budovu, která loni oslavila šedesát let, obkrouží spirála, která rozšíří výstavní plochy trojnásobně, přibližně na pět tisíc metrů čtverečních.

Foto: Vizualizace Studio Coll Coll

Starou budovu by podle představ architektů měla obkroužit spirála.

Metropole žádné moderní science centrum, tedy interaktivní budovu s exponáty, které souvisejí s přírodními vědami nebo vědou obecně, nemá. Na rozdíl od většiny krajských měst. Jejich návštěvnost, pokud zrovna není epidemie, je přitom podle Rozehnala obrovská.

„Když se Planetárium Praha stavělo, počítalo se s tím, že celá budova bude využita pro návštěvníky a technické zázemí, dílny, kanceláře měly být ve zvláštní hospodářské budově. Jenže ta nevyrostla, a tak se prostory pro návštěvníky musely zmenšit. Od počátku bojujeme s místem,“ konstatoval.

Veřejnosti se po letech znovu otevře Augustovo mauzoleum v Římě

Cestování

V současné době se je snaží rozšířit využitím bývalých atomových krytů, nicméně ani to nestačí. „Před třemi roky jsem nastoupil, vznikl nápad planetárium rozšířit a udělat z něj přírodovědné science centrum se vším, co má vztah k přírodním vědám, zejména neživým - fyzice, chemii, matematice,“ řekl Právu.

Chystá revoluční projekce

Záměr zatím není dál než na několika stránkách papíru. Investici musejí odsouhlasit pražští radní. Náklady Rozehnal odhaduje na 500 milionů korun. „Je jasné, že se to nestihne za stávajícího vedení,“ konstatoval.

„Navrhujeme rozšíření Planetária, vznikají nové výstavní prostory, ve kterých bude představena expozice vesmíru, jež by návštěvníkovi umožnila se přímo zapojit do jeho objevování. Vzniknou nové prostory pro zázemí, kavárna a obchod,“ uvádí studio Coll Coll, autor materiálu.

Nová hmota se jako vesmírný prstenec obtáčí kolem současné budovy. Je nakloněna tak, aby bezbariérově propojila úrovně domu, a noří se do země, kde otevírá podzemní výstavní sál. Subtilní hmota prstence jemně světélkuje a láká objevovat vesmír.

Planetárium v blízké době počítá s novým projekčním systémem, zcela revolučním, který žádné planetárium nemá. „Už se nepromítá projektory na kopuli, ale kopule je jedním obrovským projektorem, který se skládá ze 60 milionů svítících ledek. To je investice, která nás čeká za dva roky. Snad,“ doplnil Rozehnal s tím, že současnému systému z roku 2014 končí tou dobou životnost.

Opravy kostnice se výrazně zpomalí