Hlavní obsah
 

Pařížské muzeum padělků ukazuje tenkou hranici mezi originály a podvrhy

Imitace parfémů, oblečení, propisek, ale i falešná umělecká díla. To vše mohou návštěvníci spatřit v pařížském muzeu padělků, které už přes padesát let shromažďuje napodobeniny nejrůznějších výrobků. Původně instituce sloužila vyšetřovatelům, kteří se učili, jak rozeznat originál od podvrhu, píše agentura EFE.

 
Pařížské muzeum padělků ukazuje tenkou hranici mezi originály a podvrhy

V šesti místnostech muzea je dnes vystaveno více než 500 padělků, z nichž polovina byla zkonfiskována, zatímco ta další darována. Sbírka se neustále rozrůstá a návštěvníci mohou v mnoha případech porovnat skutečný výrobek a ten falešný.

„V našem muzeu máme všechny druhy produktů, které byly zkopírovány a následně zabaveny policií nebo celníky v různých koutech světa,“ vysvětluje Delphine Sarfati-Sobreirová, šéfka společnosti UNIFAB, která muzeum vlastní.

Od otevření v roce 1972 nashromáždilo muzeum nejrůznější předměty, podle Sarfati-Sobreirové dnes neexistuje snad nic, co by zároveň nemělo svou kopii.

„Ať už jde o hračky, součástky, parfémy nebo šampony, všechno se padělá. Myslím, že je třeba dbát zvýšené pozornosti, když si něco kupujete, obzvlášť na internetu,“ tvrdí a dodává, že v 60 procentech případů se jedná o falešné zboží.

Většina je z Asie

Některé padělky se nedají na první pohled příliš rozpoznat, jiné prokoukne i laik. Jde například o parfémy známých značek, které mají špatně uvedený nápis — například místo J’adore od Diora je to Jordore. Elektronika, jakkoli může být na první pohled dokonalá, zase může postrádat oficiální logo.

Podle vedení muzea pochází až 70 procent padělků z jihovýchodní Asie, ale také z oblastí Středozemního moře, například z Turecka, Maroka či Tuniska. Výjimkou ale nejsou ani evropské země jako Itálie, Španělsko a Portugalsko.

„Je to taková paralelní ekonomika v rukách velkých zločinců, jde o velmi lukrativní aktivitu. Zákazníci mají často pocit, že při zakoupení padělaného zboží nedělají nic špatného a závažného, ale ve skutečnosti financují zločineckou síť,“ tvrdí Sarfati-Sobreirová. „Za napodobování zboží jsme zodpovědní my všichni. Nejlepším způsobem, jak tomu učinit přítrž, je falzifikáty prostě nekupovat,“ dodala.

Podle magazínu The Cut je úsměvně paradoxní, že muzeum padělků sídlí zrovna v budově, která je napodobeninou domu ze 17. století, který ve čtvrti La Marais kdysi stál. Byl však zdemolován při rekonstrukci města.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků