Hlavní obsah

Muzeum motorismu ve Znojmě vystavuje zcela raritní exponáty

Vůně železa, oleje a vazelíny. Kus dobové benzínky, jakou si ještě možná pamatují naši dědové. V předzahrádce parní lokomotiva, pod ní na střeše stříbrný tryskáč MiG. Ten je z 50. let a patří k nejmladším exponátům unikátního soukromého muzea ve Znojmě. Svět technických rarit a skvostů v někdejší budově říční elektrárny už 10 let vylepšuje a doplňuje zámečník Jan Drozd se svojí manželkou.

Muzeum motorismu ve Znojmě vystavuje zcela raritní exponáty

„Promiňte, mám ruce od šmíru,“ omlouvá se muž ve žlutém tričku, který mě vede na dvůr s množstvím kdysi domovních strojů — cirkulárkou, mašinou na splétání povřísel (tedy jakýchsi lan splétaných ze slámy, kterými se o žních vázaly obilné snopy), starou dřevěnou mlátičkou a dalšími.

U většiny z nich stojí v různých pracovních pózách figuríny. „Ty jsou tam kvůli tomu, aby měli hlavně mladší představu, co se vlastně u těch strojů dělalo. Figury si vyrábíme sami. Kostra těla je z drátu, prázdných cívek, pet lahví, hlavy kupujeme od Vietnamců, oni je požívají při vystavovaní pokrývek hlavy,“ vysvětluje muž, který se původně stal slaboproudým telefonním mechanikem a vzápětí přesedlal na zámečničinu.

Jan Drozd (na snímku) muzeum rozšiřuje už 10 let.

Foto: Miroslav Homola, Právo

„A pak jsem přes jednosedadlového pionýra a stařičké škody propadl postupně kouzlu sběratelství. Kdysi mi jeden přítel tvrdil, že sběratelství je cesta do pekel. A měl pravdu, i když někdy je to pěkná cesta,“ dodává a pyšně ukazuje na dvoře několik lokomobil. Tedy dnes už téměř neznámých parních zařízení, která se používala k pohonu mlátiček a dalších různých strojů. Pan Drozd má brzo v plánu jednu z lokomobil uvést do provozu a předvádět ji v chodu.

Uvnitř vozidla i elektrárenské turbíny

Pokud se návštěvník nemůže vynadívat na expozici venkovní, musí se připravit na slastný šok v mnoha místnostech uvnitř bývalé elektrárny. Kabriolety, limuzíny, dodávkové vozy, motocykly, motokola a k tomu množství dobových doplňků od cedulí až po plechovky na olej nebo části starých čerpacích stanic.

Některé ze stovek exponátů jsou v perfektním stavu a s lesklým lakem, jiné mají ještě původní a desítky let starý vzhled. „Při renovacích se snažím o maximální autenticitu a taky o to, aby naše muzeum mělo nějaký smysl. Například, abychom dokázali názorně předvést, co k čemu sloužilo a co vše k motorismu patřilo,“ vysvětluje Drozd při procházení další haly.

V suterénu elektrárny, kde skutečně kdysi bývala turbína, má majitel muzea další stroje, které názorně představují, jak se využívala voda, jak fungovaly paroplynové generátory, turbíny a podobně.

Figuríny mají ukázat, jak se stroje používaly.

Foto: Miroslav Homola, Právo

O cenách exponátů Drozd mluvit ovšem nechce. „Řadu z těch nejstarších, jako lokomobily, jsem naštěstí sháněl už v době, kdy se daly koupit za jakžtakž dostupnou cenu. Dnes už se na ně u nás nedá vůbec narazit. Staré automobily, motorky nebo jejich torza stouply natolik na ceně, že je to někdy až nesmyslné. Naštěstí jsou ještě země v okolí, kde se dají některé věci pořídit. Jako třeba v Německu či Rakousku, kde na nepoužívané stroje pořád pohlížejí jako na zařízení, a ne jako na muzejní exponát,“ vysvětluje technik a sběratel, který má ve své sbírce i unikátní motocykl Laurin Klement z roku 1900.

„Byl to nejstarší motocykl v Rakousku a nyní je to jediný a nejstarší motocykl u nás,“ říká hrdě. O tento poklad usiloval dlouho, stejně jako například deset let trvalo, než se mu podařilo koupit další z vozů, stařičkou pragovku. Dvanáct let už čeká na možnost koupit další sběratelský unikát od majitele rovněž z Rakouska. O co jde, nechce říci.

K jeho snům patří například i automobil Vikov, který mu před časem unikl doslova před nosem. Před měsícem však do expozice získal další unikát. Trimobil Šibrava, což je dodávkové autíčko na třech kolech, kdysi vyráběné v Praze. Jde o jediný exponát v zemi.

A protože ke starým strojům patří podle Drozda i staré hračky, zřídil jednu z místností i jako samostatnou expozici historických hraček, kde je už 1500 většinou velmi vzácných originálních kousků. A jedna z místností je věnována různým dokumentům. Je v ní k nalezení množství původních technických návodů k autům, historických automap, řidičských průkazů, z nichž nejstarší je ještě z dob císaře pána z roku 1913. Exponátů je celkem přes 6000 a mnohým návštěvníkům nestačí k prohlídce ani dvě hodiny.

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků