Hlavní obsah

Levné lety mezi Evropou a USA se snaží americký Kongres zatrhnout

Novinky, jky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když aerolinky Norwegian Airlines ohlásily zaváděcí ceny svých zaoceánských letů, mnoha leteckým společnostem zamrzl úsměv ve tváři. Jednosměrné lety přišly v přepočtu na 4500 korun, což je cena, kterou u naprosté většiny aerolinek nelze získat ani v té nejvýhodnější akci. Americký Kongres má však v plánu těmto nízkorozpočtovým aerolinkám hodit pár klacků pod nohy.

Foto: Profimedia.cz

Letadlo společnosti Norwegian Airlines. Ilustrační foto

Článek

Norwegian Airlines, třetí největší aerolinky v Evropě, mají v plánu expandovat co do počtu transatlantických letů mezi Evropskou unií a Spojenými státy přes svou irskou dceřinou společnost. Nejenže by měly snížit hladinu cen pro evropské zákazníky, ale řádně by si měli polepšit i ti, kteří dvojici svých letů započnou směrem z USA do Evropy. Jenže aerolinky narazily u amerického Kongresu, kterému se plán na navrhovanou expanzi ani trochu nelíbí.

Američtí zákonodárci volají po zákazu operování irské společnosti ve Spojených státech. Brání tím své piloty. Norwegian Airlines tvrdí, že by dokázaly díky své dceřiné společnosti pravidelně podnikat transatlantické lety za ceny, které jsou nyní v leteckém průmyslu zcela nereálné. Napomoci by tomu měly i letouny Boeing 787, které chtějí aerolinky používat. Ty spalují méně paliva, což opět umožňuje cenu letenek o něco snížit.

Američtí piloti se bojí o práci

„Byla by to urážka 300 miliónů amerických zákazníků, amerického turistického ruchu, Boeingu a dalších amerických výrobců leteckých součástek, kdyby byla žádost Norwegian Air International zamítnuta,” uvedl konzultant norských aerolinek John Byerly.

Jenže ne všichni američtí zákonodárci mají chuť nového dopravce v USA uvítat. „Ještě musím najít takového člověka, který by chtěl platit méně za letenku výměnou za to, že poletí s nekompetentním pilotem, který ho zabije,” řekl demokratický poslanec Peter DeFazio. Proti tomuto vyjádření se však aerolinky, které najímají piloty s licencí pro EU, ostře ohradily. Oponenti jejich expanze se prý pouze obávají nové konkurence.

Situace je však ještě složitější. Po zákazu dceřiné společnosti norských aerolinek volá i The Air Line Pilots Association (ALPA), tedy největší asociace pilotů na světě. Ta byla ve své kritice umírněnější než DeFazio. ALPA nic nenamítá proti existujícím aerolinkám jako takovým. Její zástupce však odmítá postup, jakým se chtějí prodrat na americký trh – založením dceřiné společnosti v Irsku, kde jsou výrazně výhodnější podmínky pro podnikání i díky nižším daním. Informoval o tom Wall Street Journal.

Irsko prý jen využívají

ALPA tvrdí, že pokud by bylo umožněno Norwegian Airlines finančně zakotvit v Irsku, mohl by tento krok narušit letecký průmysl, protože by byly i ostatní aerolinky nepřímo tlačeny k tomu, udělat totožný krok. Dále by prý byly v ohrožení pracovní pozice amerických pilotů, kteří nemají licence EU. Stali by se méně hodnotnými na pracovním trhu. Irská dceřiná firma Norwegian Airlines z Irska létat vůbec neplánuje, pouze využívá přívětivých zákonů pro ušetření nákladů, tvrdí asociace.

„Jak pohodlně byste se cítili, kdybyste letěli aerolinkami, které nelétají do země ani ze země, která na ně má dohlížet,” položil řečnickou otázku zástupce asociace Michael Robbins. Odpovědí mu může být velký zájem ze strany veřejnosti o tyto letenky – mnoho lidí by se evidentně cítilo dostatečně dobře na to, aby si je zakoupili.

Reklama

Výběr článků

Načítám