Článek
Josef Seidel, původem Němec, dorazil na Šumavu ve svých 27 letech v roce 1886. A to se ukázalo být jako klíčový krok jeho života. Vdova po místním českokrumlovském fotografovi totiž hledala vedoucího fotoateliéru. Vyučený fotograf, který už měl za sebou praxi jako fotografický pomocník, začal ve fotoateliéru pracovat a po dvou letech jej převzal jako jeho vedoucí. Kupní smlouvu na místo podepisoval v roce 1900, čímž jen potvrdil úspěšnost celého podnikání.
Seidel byl nesmírně všestranný fotograf. Vyjma ateliérových portrétních fotek byl i velmi schopný krajinkář. I díky němu se dochovaly fotografie z mnoha městeček, které dnes pomáhají kronikářům či při restaurování budov. Za zmínku stojí, že s sebou údajně tahal fotografickou výbavu, která vážila až kolem 40 kilogramů.
Za focením na lyžích
Seidel sice nechodil všude pěšky, ale na některá místa se jinak nedalo. Proto třeba za fotografií Kašperku z Pustého hrádku stojí velmi slušný fyzický výkon. Na některá místa jezdil na svém motocyklu Laurin-Klement, na jiná pak jako jeden z prvních fotografů jezdil na lyžích. Mnoho lidí o něm totiž neví, že patřil k průkopníkům lyžování, které tehdy ještě nebylo ani zdaleka tak populární jako dnes.
Na Seidelových snímcích jsou zachycená nejen tehdejší města, vesnice a nedotčená příroda. Barvitě zachycoval i místní obyvatele při nejrůznějších činnostech - práci, oslavách, ale také třeba při jedné z nejpříjemnějších „činností” - odpočinku.
Úspěšný byznys
Ač je historie rodiny Seidelových v poválečném období značně pohnutá (Josefův syn František vedl živnost do roku 1949, kdy byla komunisty zrušena a část archívu negativů zabavena tehdejším Ministerstvem informací a osvěty), dnešní ateliér poskytuje skutečně unikátní náhled do historie fotografie. Ukazuje také, že Josef a František byli ve své době zdatní podnikatelé a jejich ateliér rozhodně netrpěl nedostatkem zájmu. A nejinak je tomu i dnes.
V dnešní době slouží Museum Fotoatelier Seidel k mnoha účelům. V první řadě je to živoucí fotografické muzeum, kde si mohou lidé projít práci známé fotografické rodiny a detailně si prohlédnout, jak dlouhou cestu fotografie za uplynulých 100 let urazila. Za zmínku stojí, že některé Seidelovy portréty z té doby by unesly i přísná měřítka dnešní portrétní fotografie. A mnohé jistě osloví i působivé snímky vodopádů, které vznikly focením na dlouhou expozici.
Vyfocení předci
Prohlížení Seidelových snímků je navíc o to jednodušší, že jsou snímky k dispozici v obrovském archivu umístěném na stránkách fotoateliéru. Pokud tedy budete chtít zjistit, zda Josef či František Seidelovi nevyfotili i někoho z vašich předků, není složité na to poměrně rychle přijít.
A co se tedy odehrává v ateliéru v dnešních dnech? Tematická focení, jako třeba svatomartinské, adventní či i valentýnské, ale také příležitostně nejrůznější fotografické workshopy, které do fotoateliéru lákají profesionální fotografy i amatérské nadšence. Podobně jako ten, který se zde konal uplynulý víkend.
Platinotypie? Spolehlivý partner archivace snímků
Posuďte sami - kolikrát jste v životě slyšeli o platinotypii? Při tomto procesu se positiv vytváří na fotopapír potřený solemi platiny a palladia a výsledné fotografie jsou tak daleko stálejší než ty běžné. Workshop vedla odbornice na tento proces Gabriela Kolčavová, která učila účastníky práci s drahými chemikáliemi, které tvorbu těchto snímků umožňují. Poučení z workshopu? Jde o nejstálejší černobílé snímky vůbec, a proto skvěle slouží k archivaci významných fotografií.
Museum Fotoatelier Seidel je výjimečnou zastávkou v Českém Krumlově, kterou byste neměli minout v žádném případě. I pokud fotíte jen na svůj mobilní telefon, příběhy zde uchované jistě stojí za necelou hodinu vašeho času. Vstupné přijde dospělé na stokorunu, studenty na 70 Kč a děti na 40 Kč. Vstup do fotoateliéru je možný i přes tzv. Krumlov Card, která umožňuje vstup do vícero kulturních zařízení v celém Českém Krumlově.