Hlavní obsah

Bambusové vlaky jsou kambodžskou tradicí. Mohly by však definitivně zmizet

Novinky, mšv

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kambodžský chrámový komplex Angkor Wat znají i ti méně zcestovalí turisté. Mezi další velká a populární lákadla země ovšem patří i takzvané bambusové vlaky. Tato vlastnoručně vyrobená vozítka jezdí při severozápadní hranici s Thajskem. Brzy by jim ale mohlo odzvonit. Kvůli modernizaci železnice by je totiž měly vystřídat klasické soupravy.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Kambodžské bambusové vlaky jsou v ohroženíVideo: AP

 
Článek

O ukončení činnosti bambusových vlaků, kterým se v Kambodži říká norry, se mluví už drahnou řádku let. Psaly o tom velké zahraniční servery jako třeba BBC, ale i nejrůznější cestovatelé na svých blozích. Dnes vyhledávaná turistická atrakce se však drží zuby nehty a brání se plánované modernizaci, seč jí síly stačí. Podle agentury AP je její budoucnost ovšem značně nejistá.

Hlavní železniční tratě podél thajské hranice totiž v současnosti procházejí modernizací, a jakmile renovace dorazí i do Battambangu, odkud bambusové vlaky jezdí, budou muset ukončit činnost. Trať by byla natolik vytížená, že by po ní norry zkrátka jezdit nemohly.

Foto: Profimedia.cz

Vozítkům se přezdívá norry.

Jelikož ale není jisté, kdy se na renovaci tohoto úseku dostane, turisté si mohou stále vychutnat svižnou projížďku na tradičním vozítku, jehož plošina je tvořena bambusovými tyčemi.

Místní z dráhy žijí

Vyjížďka trvá asi půl hodinky a v průměru ji řidiči nabízejí za 40 000 kambodžských rielů, což zní jako vysoká částka, ve skutečnosti se jedná zhruba o 200 korun. A to je navíc cena pro dva dospělé, děti jezdí zdarma, uvádí agentura AP. Pro řidiče to není bůhví jak perspektivní práce, sami si denně přijdou na nějakých 270 korun, a to ještě musejí z vlastní kapsy platit benzín.

„Vláda chce údajně norry zavřít. Já na dráze pracuji už 20 let, díky ní jsem živ. Nevím, jak se zvládnu postarat o rodinu, pokud nebudeme moci jezdit,“ cituje jednoho z řidičů Kitha Sokuna agentura AP. Mnoho z pracovníků dráhy žádá vládu, aby našla nějaké jiné místo, kde by bambusové vlaky mohly jezdit a oni tak nepřišli o živobytí.

Foto: Profimedia.cz

Sami Kambodžané používají vlaky k převozu nejrůznějších věcí.

Nejsou to totiž jen samotní řidiči, kdo díky této turistické atrakci profituje. Podél kolejí si spousta Kambodžanů otevřela krámky s nejrůznějším zbožím, kde se turisté po cestě zastavují a pořizují suvenýry. „Chystají se to tady prý zavřít. V takovém případě bych se neměla, jak postarat o rodinu. Slyšela jsem zvěsti, že by se opodál měla otevřít nová dráha, tak bych šla a prodávala tam,“ tvrdí majitelka obchůdku s uměním Kahn Leková, která si vydělává prodáváním svých maleb.

Bambusové vlaky se nevyužívají pouze pro přepravu osob, ale třeba i pro přepravu nejrůznějších plodin, hlavně rýže, které norry unese až tři tuny. Rychlost, kterou bambusový vláček frčí je zhruba 20 kilometrů v hodině. I samotní turisté ale doufají, že tato tradice zůstane zachována, nejen kvůli místním obyvatelům.

Reklama

Výběr článků

Načítám