Lodní supermarket přijde obzvlášť vhod, když člověk brázdí vlny Perského zálivu třeba na vodním skútru. Stačí dát zvukový signál posádce obchodu a za malou chvíli si už můžete vyzvednout objednávku. „Hodně lidí jde na pláž a pak vyrazí na skútr nebo na loď. Chceme jim být k dispozici kdekoli,“ uvedl Hani Weiss, šéf řetězce Majid Al Futtaim, který ve Spojených arabských emirátech provozuje supermarkety Carrefour.

„Napadlo nás proto být k dispozici na vodě, aktuálně zvládáme obsloužit tři pláže: Kite Beach, Jumeirah a Sufouh,“ doplnil Weiss. Zákazníci si mohou zboží vyžádat po telefonu, pomocí aplikace, ale mohou samozřejmě přijet až k výdejnímu okénku a nakoupit na místě.

Jaké jsou další dubajské zajímavosti?
Nový dubajský mrakodrap nabídne panoramatický bazén v oblacích
Nový hotel v Dubaji má stropy ze zlata. Nejdražší pokoj vyjde na 160 000 korun
V Dubaji vyroste největší obchoďák na světě. Už zase
Dubaj se chystá na festival jídla, letos bude větší než kdy jindy
Na den v Dubaji aneb Jak si ozvláštnit dovolenou v exotice

Služba se sice spustila teprve začátkem prosince, už si ale stihla vybudovat relativně velkou popularita. Podle zaměstnanců plovoucího obchodu jdou nejvíce na odbyt zmrzliny, sendviče nebo čerstvé džusy. „Spousta lidí s námi komunikuje pomocí aplikace, ale také volají nebo se nás vypraví hledat přímo na moři. Moc se jim to líbí,“ tvrdí Weiss.

Uklízí i odpad z moře

Plovoucí supermarket ale nabízí mnohem víc než jen zmrzlinu nebo nápoje. Zákazníci si v něm mohou pořídit třeba opalovací krém nebo i — což je poněkud překvapivé — majonézu. Na výběr je také řada jídel, včetně zmíněných sendvičů, salátů, čerstvých hranolek, kuřecích nugetek nebo kávy. „Můžete namítnout, že na světě je spousta plovoucích trhů. My jsme unikátní, když dojde na design a formu. Jsme prvním sail-trough obchodem na světě,“ doplňuje Weiss. Jedná se o podobný princip, na kterém fungují takzvaná drive-trough bistra, která nabízejí jídlo pro řidiče, aniž by museli opouštět vozidlo.

Malá lodička je dílem architekta Ahmeda Youssefa, který se specializuje na stavby související právě s mořem. Při tvorbě myslel i na to, aby byl plovoucí obchod takzvaně zelený a zanechával co nejmenší ekologickou stopu. „Na souši jsme stavěli už moc dlouho. Došli jsme k závěru, že je nutné minimalizovat uhlíkovou stopu a zamyslet se nad tím, jaký dopad mají naše budovy na životní prostředí,“ tvrdí tvůrce.

Zároveň čistí vodu

Podle Youssefa je přátelskost k životnímu prostředí jednou z devíz plovoucího supermarketu. Loď je totiž vybavena sběračem mořského odpadu zvaným Seabin, který využívá sacího zařízení k odklízení nečistot ve vodě. „Sebere jakýkoli plovoucí odpad, který může ve vodě být, a uchová ho v síti. Má také systém na čištění vody, která mořskou vodu přeměňuje v pitnou. To už máme vyzkoušené.“

Weiss dodává, že zatím neví, jak moc výdělečný projekt bude. Podle něj ale není důležité předvídat konkrétní čísla. Jediné, na čem lpí, je být nablízku zákazníkům a přinášet jim potěšení. Dokud budou na moři lodě, supermarket jim bude po ruce.