Stavbu více než 2700 metrů dlouhého kolosu si ve 30. letech minulého století vynutila skutečnost, že San Francisco, oddělené mořským zálivem, stálo poněkud v ústraní mohutného rozmachu Kalifornie. Rozhodnutí o přemostění úžiny padlo již v roce 1930 a stavba, financovaná dluhopisy, byla zahájena v lednu 1933.

Vedením stavby byl pověřen Joseph Baermann Strauss, jeho poradcem byl architekt Irving Morrow. Strauss, který se již ve své diplomové práci zabýval záměrem přemostit Beringovu úžinu a projekt mostu přes Sanfranciský záliv připravoval 15 let, se po úspěšném završení díla stal americkou legendou.

Přes most denně projede kolem 100 000 automobilů.

Přes most denně projede kolem 100 000 automobilů.

FOTO: Profimedia.cz

Protože šlo o výjimečné místo, měla být i stavba výjimečná. To se bezesporu podařilo. Most Golden Gate ještě dlouho po svém uvedení do provozu kraloval mezi visutými mosty s největším rozpětím pylonů nesoucích nosná lana. Pylony mají i na dnešní poměry úžasnou výšku 227,4 metru a rozpětí mezi nimi je 1280 metrů. Ve výšce 67 metrů nad vodou je mostovka, která visí na ocelových lanech.

Cíl turistů i sebevrahů

Stavitelé museli překonávat bouře, mlhy a rychle se střídající příliv a odliv. Do rozestavěného mostu navíc narazila nákladní loď. Most byl i přesto dostavěn v rekordně krátké době 53 měsíců. Spolykal přes milión tun oceli a stál ve své době ohromnou sumu 17 miliónů dolarů.

Tisíckrát nafilmovaný ocelový obr, který je kulisou mnoha hollywoodských filmů, přežil bez problémů dvě silná zemětřesení, při kterých se jeho mostovka jen lehce rozhoupala. Po celých 80 let zaměstnává desítky natěračů likvidující novými nátěry korozi. Pro údržbáře musel být vytištěn průvodce, aby v duté konstrukci pylonů nezabloudili.

Most, který spojuje San Francisco se severní Kalifornií, je nejenom významnou dopravní tepnou, po které denně v šesti proudech za mýtné 6,25 USD (platí se pouze ve směru do San Franciska) projíždí přes 100 000 automobilů, ale i turistickou atrakcí nabízející kromě úchvatné přírodní scenérie i pohled na město či bývalou věznici Alcatraz.

Most přežil i dvě silná zemětřesení.

Most přežil i dvě silná zemětřesení.

FOTO: Profimedia.cz

Bohužel nepřitahuje pouze návštěvníky s fotoaparáty, ale je vyhledáván i sebevrahy z celého světa (v posledních letech počet sebevražd poklesl díky řadě vybudovaných bariér). Kromě toho byl po teroristických útocích na Spojené státy vytipován jako jeden z možných cílů teroristů.

Most, který umožnil zkrácení cesty na sever o desítky kilometrů, stále patří k největším a nejkrásnějším stavbám svého druhu. Během posledních desetiletí byl však již několikrát překonán; nyní je nejdelším visutým mostem s rozpětím hlavního pole mez pylony 1991 metrů japonský Akaši Kaikjó. I přes Sanfranciskou zátoku se už klenou další mosty, například téměř sedmikilometrový Bay Bridge otevřený půl roku po Golden Gatu.