Tunel vede skrz alpský Gotthardský masiv a spojuje švýcarská města Ersfeld na severu a Bodio na jihu. „Když se podíváme do historie, lidé přes Gotthardský masiv putovali už ve 14. století, tehdy jim cesta trvala i týden, my ji teď smrskli do pár hodin. To je podle mě úžasné,“ říká Corinne Genoudová z centrály Švýcarského turismu.

Stavba tunelu začala už v roce 1999, ražba skončila o 11 let později. K proražení masivní skály používali stavitelé několika metod — důlní kombajn, vrtačku s názvem Sissy, nebo i odstřel.

Šetrný ke krajině 

Tunel má částečně pomoci přesunout nákladní dopravu ze silnic na koleje, aby nebyla dotčena alpská krajina. „My Švýcaři máme velmi blízko k přírodě, je naší součástí a také je zásadní pro náš cestovní ruch,“ tvrdí Genoudová.

Od minulého října provádějí odborníci v tunelu řadu testů, kdy zkoušeli projet s vlaky v rychlosti až 275 kilometrů za hodinu.

Slavnostní otevření proběhne ve středu 1. června, do pravidelného provozu by měl tunel vstoupit 11. prosince letošního roku.