Více o plánech souvisejících s úspěchem autobusů na zavolání Právu řekl generální ředitel ČSAD Autobusy České Budějovice Vladimír Homola: „Zatím tento systém funguje v okolí Milevska a chystáme se ho postupně zavést i na Kaplicko, Krumlovsko, Vimpersko a následně pak Písecko, Vodňansko a Prachaticko,“ informoval.

Fungování je jednoduché. Spoj je zanesen v jízdním řádu s patřičnou vysvětlivkou a stačí si jej zavolat 30 minut před odjezdem. „Jde hlavně o spoje tzv. náhodné frekvence, tj. mimo špičku, kdy lidé nedojíždějí do zaměstnání a děti do školy. Samozřejmě že pro nás je lepší, když někdo přijde a autobus si objedná. Na druhou stranu je mnohem ekonomičtější, když malý autobus stojí, než když dříve do těchto míst každý den několikrát zajížděl velký bus a byl bez cestujících,“ pochvaluje si Homola.

Myšlenka vyšla vlastně z pudu sebezáchovy. ČSAD Autobusy využily modelu, který řadu let úspěšně funguje v sousedním Rakousku, ale mnohem dříve se objevil v USA. Jihočeský dopravce si jej upravil podle vlastních potřeb.

„Zanalyzovali jsme si, proč s námi lidé nechtějí jezdit. Obrátili jsme se na kraj a před rokem a půl začali problém řešit za součinnosti Jihočeského koordinátora dopravy,“ uvedl Homola. Tím, že se zkrátily a narovnaly trasy na původních hlavních autobusových linkách, mohla si firma dovolit koupit sedm menších autobusů, kde je dvacet míst k sezení, a další dva pro osm cestujících. Dokázala tak nabídnout lidem přepravní službu, kde autobusy jezdí téměř srovnatelně rychle jako osobní auta a přitom za méně peněz.