Stejně jako před čtvrtstoletím jezdí ještě dnes lokomotivy z plzeňské Škodovky, nyní ale s logem slovenského dopravce, v čele mezistátních spojů do Prahy.

Oba státy mají na kolejích množství vozidel vyrobených v čase Československa, a protože kolejová vozidla mají přece jen delší životnost, přetrvává tak značná podoba v železničním provozu obou zemí. V případě historických vozidel pak společná historie určuje, že místo o podobě můžeme klidně hovořit o shodě.

Grand Prix, to nejsou jen závody aut

Snad i proto často míří cesty příznivců železnice do míst v některé z bývalých zemí Československa. Slovenský Zvolen má v tomto směru naprosto výsostné postavení. Už déle než desetiletí se tam pravidelně odehrává nezvyklá akce. Grand Prix Zvolen, která i s nultým ročníkem má již třináctiletou tradici, představuje dovednosti parních strojů s českými a slovenskými posádkami, pořadatelé zvou i lokomotivy z dalších zemí.

Nedávný, oficiálně dvanáctý ročník opět nabídl srovnání technické zdatnosti a lidské zručnosti strojů a posádek z ČR, Slovenska, tradičních účastníků z Maďarska a Polska a letošních nováčků s lokomotivou pro nákladní vlaky z Rakouska. Název Grand Prix ve spojení s parními lokomotivami musí znalce automobilového sportu šokovat.

Je možné, aby na kolejích byly závody? Možné to je. Na pěti souběžných kolejích zvolenské nákladové stanice při této ojedinělé show strojvedoucí soutěží například ve sprintu nebo ve sprintu se zastavením na přesně určeném místě a opětovném návratu na místo startu, což v případě desítek tun těžkého stroje představuje značné nároky na předvídavost a dokonalou souhru strojvedoucího se svou lokomotivou.

Jiná disciplína vyhlášené akce je náročná na topiče. Při anglické poště musí pohrabáčem z jedoucí lokomotivy chytit na zemi balíček a o kus dál jej bezpečně uložit do připraveného koše. Čas potřebný na tento úkol a projetí soutěžní dráhy přitom také rozhoduje.

Divácky oblíbenou disciplínou je indiánská jízda. Zatímco strojvedoucí musí zastavit tak, aby lokomotiva nenarazila na trám přes koleje, topič musí vzápětí překážku z cesty odklidit.

Anglická pošta a jiné disciplíny

Pak na něj ještě čekají plameny požáru. Hasí jej za pomoci kbelíku, kterým nabere vodu z lokomotivy. Jistě není třeba připomínat, že i v tomto případě o umístění rozhoduje čas.
Výčet kuriózních disciplín obsahuje i osvobození rukojmích.

Půvabné dívky, jednou mažoretky, jindy zase tanečnice v lidovém kroji, čekají přivázané ke koleji na své osvoboditele, přijíždějící nikoliv na koni, ale na ocelovém dýmajícím oři.
Strojvedoucí je opět tím, kdo za regulátorem lokomotivy rychle a přesně přijíždí a zastavuje před rukojmím, zatímco topiče čeká úkol osvobodit dívku a dopravit ji k ostatním na lokomotivu. Příjezdem do cíle v nejkratším čase pak posádka zvýší své šance na prvenství.

Další disciplína pak prokazuje skutečné mistrovství posádek. Na spojnici poháněných kol si umístí plechovku s pivem a je na nich, aby ji co nejrychleji a bez pádu dopravili do cíle.

Setkání strojvedoucí z několika zemí

Různé disciplíny dělají z klání divácky atraktivní show. Slova v úvodu o tom, jak železnice spojuje obě země kdysi společného státu, ale nejsou náhodná.

Klání, ve kterém letos mimochodem nejlépe obstála posádka české parní lokomotivy s přezdívkou Papoušek, je totiž nejen soutěží, ale i příležitostí k setkání. Na jednom místě se potkávají strojvedoucí několika zemí, v případě českých a slovenských často jezdící na stejných parních lokomotivách, jejich výkony zase obdivují návštěvníci pocházející nejen ze Slovenska.

A jestli letošní přehlídku ve Zvolenu vidělo kolem dvou tisíc lidí, pak za tímto počtem, pouhým zlomkem obvyklého množství, není žádný nezájem, ale pouze a pouze zoufale špatné počasí.