Hlavní obsah

Tvar Stavby roku byl momentální nápad, tvrdí architekt Roman Brychta

Novinky, Kristýna Křížová

Zvláštní stavba v Hradci Králové, která vypadá spíš jako hangár pro nákladní auta s kulatými okny, která zase vytvářejí dojem, že jste se ocitli v podivné podmořské lodi, letos získala hned dvě nejprestižnější tuzemská ocenění. Pyšní se Grand Prix architektů i prestižním titulem Stavba roku. Porotu zaujala svou vnitřní atmosférou a půdorysným tvarem písmene X. Na to, jak tato atypická stavba vznikala, jsme se zeptali architekta Romana Brychty.

Článek

Tituly si stavba vysloužila za nevšední architektonické řešení se zřetelem ke způsobu práce s pohledovým betonem a k vnitřnímu prostorovému uspořádání. Autorem architektonického návrhu je ateliér Projektil a autoři Ondřej Hofmeister, Roman Brychta, Adam Halíř a Petr Lešek.

Tvar budovy je opravdu netradiční, jak jste na něj přišli?

Při návrhu vycházíme vždy z místa, kam bude stavba zasazena. Chceme, aby naše stavby pro veřejné instituce byly pro veřejnost čitelné a otevřené. Tvar X-ka byl momentální nápad. Nechtěli jsme udělat bednu, baví nás hledat nové tvary, nové formy. Křížová dispozice je ideální, protože ve středu může být umístěna hlavní komunikace prosvětlena denním světlem.

Kolik stavba stála a jak dlouho se stavěla?

Betonová stavba stála asi 400 miliónů korun. Stavba se stavěla poměrně dlouho, protože financování bylo rozfázované. V roce 2000 jsme vyhráli soutěž. Doba stavění trvala čtyři roky. Stavba měla ze začátku i odpůrce, říkali jsme lidem, že musí počkat až se stavba otevře a podívají se i do interiérů. Řada lidí dovedla stavbu ocenit až později.

Co vám vadí na současné architektuře?

Není mnoho architektonických soutěží a ještě menší procento se jich realizuje. Pro společnost jsou ale soutěže důležité, protože je to velká šance pro mladé architekty s novými, zajímavými nápady.

Spoustu zakázek významných budov získávají neznámí architekti. Rozhodujícím hlediskem je často cena. To ale není to správné kritérium pro investice do zkvalitnění životního prostředí a současné české architektury.
Roman Brychta, architekt

Jinak jsem ale optimistický, spousta studentů architektury vyjíždí na stáže do zahraničí, odkud přivážejí nové nápady a přístupy.

Dominantou stavby jsou kruhová okna, proč?

Ve štítech jsou prolomená velká okna. Na knihovně jsou ale okna jen malá, světlo tak vytváří intimní prostředí. Na konci ramen knihovny jsou převýšené prostory přes tři patra, které komunikují s exteriérem velkými štítovými okny. V ostatních prostorech jsou malá kruhová okna. Studijní prostory jsou prosvětleny střešními kruhovými světlíky.

Ateliér Projektil navrhl i Národní technickou knihovnu v Praze, o této stavbě čtěte zde.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám