Hlavní obsah

Nautické detaily dodaly vile Hartigových na originalitě

Novinky, text: Jakub Potůček, editace: tnk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Moderní stavba v Šumperku má opravdu jednoduché tvary - jde prakticky o dvě krychle začleněné do sebe. Díky jednoduchosti stavby o to více vyniknou nautické detaily i kontrastní barevnost.

Foto: Miroslav Sychra, archiv: Muzeum města Brna, Muzeum umění Olomouc, archiv autorů

Vila s adresou: Československé armády 17, Šumperk

Článek

Vila Hanse a Elfriede Hartigových stojí v Šumperku, který byl dlouhá desetiletí prosperujícím centrem svého regionu. Město mělo elegantní ulice a řadu kultivovaných staveb, odrážejících střední proudy německé architektury.

Foto: Miroslav Sychra, archiv: Muzeum města Brna, Muzeum umění Olomouc, archiv autorů

Stavbě dominují rozlehlé terasy.

Přesto i v Šumperku našla progresivnější meziválečná architektura své stoupence a zadavatele. Vedle obchodního domu O. Katzera z roku 1930 od místního Ernsta Hantschla to byla vila Hanse a Elfriede Hartigových z roku 1926.

Vilu (v širším okolí první puristickou stavbu zdůrazňující stylovou čistotu) projektovala dvojice místních architektů Hans Vöth a Viktor Hartig.

Foto: Miroslav Sychra, archiv: Muzeum města Brna, Muzeum umění Olomouc, archiv autorů

Relaxační posezení u krby bylo zařízeno velmi elegantně.

Oba projektanti byli absolventy vídeňské uměleckoprůmyslové školy, žáky profesora Oskara Strnada.

Stavbě, navržené v jejich Ateliéru pro umění a architekturu, otevřeném v Šumperku v roce 1925, se dostalo zasloužené pozornosti v časopise Moderne Bauformen. Autor doprovodné stati - Max Eisler ocenil Vöthovo a Hartigovo celkové řešení stavby.

Foto: Miroslav Sychra, archiv: Muzeum města Brna, Muzeum umění Olomouc, archiv autorů

Pohled na interiér vily na dobovém snímku.

Podle něj „představuje široce rozloženou krychli, která je strmě převyšována druhou krychlí, která je do ní vetknuta“. Její „jednoduchý pravidelný tvar se smysluplně setkává s rozdělením obytné a schodišťové části.“

Tento kompoziční princip, odrážející se fakticky v každém z architektonických proudů 20. a 30. let, umožnil architektům účelně vyřešit uspořádání místností domu.

Foto: Miroslav Sychra, archiv: Muzeum města Brna, Muzeum umění Olomouc, archiv autorů

Vchod do vily je řešen minimalisticky.

Centrální část stavby tvoří rohová obytná hala s jídelnou a terasou, ze které vyrůstá subtilní železobetonová konstrukce nesoucí balkón.

Foto: Miroslav Sychra, archiv: Muzeum města Brna, Muzeum umění Olomouc, archiv autorů

Nákres prozrazuje interiérové uspořádání místností.

Skelet společně s nautickým trubkovým zábradlím a rozlehlou střešní terasou zaujme stejně tak jako i červené fasády s bílým řešením okenních otvorů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám