Hlavní obsah

Královédvorská vila byla ve své době velmi originální stavbou

Novinky, Text: Vladimíra Paterová, editace: tnk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Volně stojící dvoupodlažní dům ve Dvoře Králové nad Labem byl postaven z běžně používaných materiálů, jeho architektonické členění bylo ale na svoji dobu i místo vzniku dost originální. Působivá vila nebyla navržena jen pro bydlení, sloužila i pro administrativní správu mechanické tkalcovny, jejímž majitelem byl majitel objektu, Arnošt Mautner.

Foto: Miroslav Podhrázský

Stavba s adresou: Dvůr Králové nad Labem, 5. května čp. 368

Článek

Mautnerova vila, postavená v roce 1932 v okrajové části města Dvůr Králové nad Labem, je dílem architekta Kurta Spielmanna. Čisté funkcionalistické tvary domu svědčí o výjimečném tvůrčím talentu a rozhledu autora stavby.

Podsklepený dům je dispozičně i na pohled tvořen dvěma částmi. Jižní křídlo je užší i nižší než křídlo severní. Jižní fasáda má tři osy, ve kterých jsou velká vyklápěcí okna. Nechybí silně předstupující korunní římsa.

Foto: Miroslav Podhrázský

Funkcionalistická schodiště patří k těm nejkrásnějším.

Severní část je vyšší o polopatro nad patrovou římsou, to je pak svisle členěno dvěma komíny. Severní, vstupní fasáda je jakoby dělena do dvou částí, mezi kterými je v patře osazen balkón. V přízemí nechybí vstupní lodžie se schodištěm do domu.

Foto: Miroslav Podhrázský

Detaily v nautickém stylu zdobí mnoho funkcionalistických staveb.

V patře objektu byly umístěny kanceláře se sociálním zázemím, ve druhém podlaží se nacházely dva byty, v polopatře neobývané komory. Obě podlaží jsou propojena vřetenovým schodištěm.

Dům se zachoval ve své původní architektonické podobě do dnešní doby, v interiérech byl ale poznamenán mnohaletým socialistickým vlastnictvím.

Foto: Miroslav Podhrázský

Dobový snímek dokládá původní podobu stavby.

Autentické dveře byly nahrazeny typizovanými prvky, mramorové stupně a obložení schodiště překryly olejové nátěry, krycí mřížky radiátorů byly zničeny, vnější čistě bílé fasády byly změněny barevným omítkovým postřikem, naprosto ignorujícím původní autorský záměr.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám