Hlavní obsah
Designér Jan Plecháč v hlavním prostoru letošního Designbloku Foto: Archiv přehlídky Designblok, Tomáš Hercog

Hlavní cenu Designbloku má letos Jan Plecháč, pro přehlídku navrhl výstavu ze štaflí

Ceny Designbloku – pražského festivalu designu – byly o víkendu rozdány v jedenácti kategoriích. Odborná porota ocenila ty nejlepší produktové novinky, svítidla, nábytek, bytové doplňky a další. Absolutním vítězem klání se stal Jan Plecháč, který pro Designblok navrhl výstavu Vášeň a hlavní instalaci Designerii, složenou ze štaflí.

Designér Jan Plecháč v hlavním prostoru letošního Designbloku Foto: Archiv přehlídky Designblok, Tomáš Hercog
Hlavní cenu Designbloku má letos Jan Plecháč, pro přehlídku navrhl výstavu ze štaflí

Designblok ocenil nejlepší autory a projekty dvaadvacátého ročníku. Mezi oceněnými jsou už dobře známé značky i jména začínajících autorů.

„Ceny Designbloku se letos rozhodovaly online. Vybrané kolekce a instalace jsou na špičkové úrovni, jsou to novinky českých výrobců, expozice, na nichž pracovali renomovaní i etablovaní designéři a architekti, produkty, které si zaslouží mezinárodní pozornost,“ uvedla u příležitosti oznámení vítězů Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.

Absolutním vítězem se stal Jan Plecháč. Ten tvoří ve studiu spolu s kolegou Henrym Wielgusem. Poprvé na sebe upozornil svou úspěšnou diplomovou prací, v jejímž rámci navrhl působivá drátěná křesla s názvem Icons.

Po dočasné výstavě ze štaflí nezbyde žádný odpad

Na letošním Designbloku, který se konal od 7. do 11. října, byl Plecháčovým zásadním počinem návrh hlavní instalace Designerie, složené z 222 štaflí.

Bývalá rajská zahrada v Gabrielu Loci se díky němu proměnila v nevšední prostor a nabídla návštěvníkům možnost odpočinout si na gigantické instalaci.

Jan Plecháč využil dle svých slov běžného všedního předmětu, jako jsou štafle, a hravou formou inspiroval návštěvníky k většímu nadhledu, který je ve společnosti potřeba.

Zároveň výstavu připravil v režimu „zero waste“, tedy že po ní nezbyde žádný odpad. Po skončení výstavy se štafle totiž prodají a výtěžek putuje na podporu Centra Paraple.

Tématem přehlídky se letos stala Vášeň.

Foto: Archiv přehlídky Designblok, Tomáš Hercog

Druhým oceněným počinem je jeho výstava Vášeň, do které obtiskl svůj osobní zápal pro motorky.

„Mým cílem bylo vdechnout život morálně i technicky zastaralé věci – motorce Jawa za pomoci šikovných mistrů hned několika řemesel, kteří by se za normálních okolností u jednoho projektu asi nikdy nepotkali,“ popsal designér Jan Plecháč.

Designér Jan Plecháč poukázal na dlouhodobost vášně pro výrobu a tvorbu.

Foto: Archiv přehlídky Designblok, Tomáš Hercog

Uděleny byly i další ceny. Český výrobce Todus si odnesl ocenění za Nejlepší nábytek. Oceněna byla kolekce Baza a stůl Branta od belgického Studia Segers. Mezi svítidly porota ocenila speciální akustické podsvícené panely Eclipse od studia Lappa Anny Leschingerové a Lenky Preussové.

Porota ocenila i akustické panely Eclipse od studia Lappa.

Foto: Archiv přehlídky Designblok

Nejlepší bytové doplňky, konkrétně textilní produkty, deky, zrcadla i nábytek, vystavila značka Ihor. Mezi novinkami firem zvítězila kolekce Solo porcelánky Rudolf Kämpf, z designérů slavila etablovaná dvojice Dechem, známá především pro nezaměnitelná svítidla, která si tentokrát cenu odnesla za zrcadla a nástěnné objekty.

Studio Dechem předvedlo svítidla i vázy.

Foto: Archiv přehlídky Designblok, Lucie Desmond

V kategorii šperk získala ocenění Maria Kobelova, za nejlepší módní kolekci porota zvolila řadu kabátů Together značky Soolista, jejíž novinka umožňuje nošení dětí vpředu nebo na zádech v teple kabátu. Mimořádným počinem mimo kategorie byl zvolen historický nákup tvorby českých designérů Moravské galerie v Brně.

Neotřelé nápady tradičně soupeří v kategorii Nejlepší instalace

Mezi výrobci a prodejci letos zabodovala celkem rozsáhlá společná instalace značek Vitra a Křehký, kterou speciálně pro Designblok vytvořil scénograf Marek Cpin.

Nejlépe zpracovanou výstavou mezi designéry byla ta od studia Vobouch, ve které hrály hlavní roli dvě vázy, UV světlo a iluze hloubky prostoru.

Titul za nejlepší instalaci školy má Ateliér keramiky a porcelánu z pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků