Loňská bohatá nadílka sněhu, trvající několik měsíců, určitě přiměla majitele rodinných domů a chat zamyslet se nad nákupem sněhové frézy. Každodenní házení lopatou a hrablem sice přispívá ke zlepšení fyzické kondice, ale na druhou stranu je časově náročné. Přivstat si ráno o hodinku dříve, prohazovat za tmy závěje a pak se vydat do práce není rituál, který by někoho těšil. Sněhová fréza se pak jeví jako nezbytná výbava domácnosti.

Pohon na elektřinu

V obchodě se setkáme se dvěma typy sněhových fréz: první jsou poháněné elektřinou, druhé mají benzínové motory. To je první dilema, které budeme muset vyřešit: jakou z nich zvolit?

Elektřinou poháněné frézy jsou tiché, lehké a dobře se s nimi manipuluje. Musíme ale počítat s tím, že s touto frézou odklidíme jen nízkou vrstvu čerstvého lehkého sněhu z malých ploch, které mají pevný a rovný podklad. Tedy nic vhodného na zvlněný terén před chatou, kam dojíždíme na Vánoce a slavíme silvestra. Také je třeba počítat s další věcí: potřebujeme nutně přívod elektřiny a to nás omezí jen na nejbližší okolí domu (limituje nás délka kabelu), případně garáže.

U elektrických fréz odborníci doporučují vybírat raději výkonnější modely s kapacitou kolem 300 kg za hodinu. Pokud si totiž vybereme levnější frézu s nižším výkonem, může nám nakonec práce s ní trvat déle, než když zapojíme tělo a odhazujeme sníh lopatou či hrablem.

Frézy na spalovací motory

S benzínovými sněhovými frézami, které jsou osazeny výkonnými spalovacími motory, máme mnohem větší možnosti a klid v duši. I tady se ale musíme umět rozhodnout. Podle způsobu pohonu, nabírání a odhozu sněhu se frézy dělí na jednostupňové a dvoustupňové.

Jednostupňová fréza se hodí pro pravidelné odklízení nízkých vrstev sněhu z pevných ploch, zvládne i větší plochy. Tyto frézy však mají menší záběr než dvoustupňové, proto se s nimi více nachodíme. Také nejsou vybaveny pojezdem koleček, jejich pohyb vpřed zajišťuje rotace samohybného šneku s pryžovými hranami. Vyšší vrstvy sněhu, které nás „přivítají“ po návratu z hor, se pak stávají vážnou překážkou, zvláště když je sníh mokrý. Pak nezbývá než fréze pomáhat a tlačit ji.

U jednostupňových fréz je sníh od pryžového šneku dopravován do odhozové skříně, odkud je rotorem vyhazován komínem ven.

Jednoznačnou výhodou je její nižší hmotnost, takže se snadno ovládá (zvládnou ji ženy a starší lidé). Předností jsou i malé rozměry: díky nim jsou tyto frézy snadno skladovatelné.

Dvoustupňové sněhové frézy se používají na zaváté komunikace, které jsou v terénu, nemůžeme je pravidelně odklízet a limituje nás čas (zpracují větší množství sněhu za méně času). Investice je sice vyšší, ale litovat při chumelenici určitě nebudeme. Zvládne vrstvu sněhu vyšší než 25 cm. Dvoustupňové frézy jsou vybaveny ocelovým přihrnovacím šnekem, díky kterému krájejí sníh jako dort. Nevadí jim ani vysoká vrstva sněhu se zmrzlým podkladem.

Jak tato fréza pracuje? Přihrnovací šnek v první fázi přihrnuje sníh k ústí vyhazovací turbíny, ve druhé fázi je sníh turbínou vytlačen do výhozového komínku. Dvoustupňové frézy také mají vlastní pojezd koleček, takže je nemusíme tlačit, stačí jen udržovat směr. Pojezd frézy je možný vpřed i vzad, zvládá i náročný členitý terén. Motory jsou vybavené mechanickým regulátorem s prodlouženou dekompresí a usnadňují tak start frézy i za velmi nízkých teplot.

Jestliže bydlíme v horských oblastech, vyplatí se nám pásová fréza, která funguje na stejném principu jako kolová, při velkých vánicích nebo ledovatém podkladu ale oceníme její stabilitu a obratnost.

Absolutní novinkou jsou akumulátorové sněhové frézy, které jsou díky způsobu pohonu téměř bezhlučné, a při práci s nimi nerušíme ještě spící sousedy. Hodí se tedy na úklid sněhu v hustěji zalidněných lokalitách, třeba městských satelitech.