Hlavní obsah

Bydlení na hausbótu nabízí romantiku i uprostřed velkoměsta

Právo, Sylva Svobodová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pro dobrodružné povahy a příznivce netradičního bydlení máme dobrý tip – bydlení na lodi. Nemusí jít jen o víkendové povyražení, ale přímo o bydlení po celý rok včetně zimy. Lodě jsou natolik komfortně vybaveny, že strádat rozhodně nebudeme.

Článek

Třeba jste o bydlení na lodi vždy snili. Sny jsou tu ale od toho, aby se plnily, a tak možná někdo udělá odvážný krok a pro bydlení na vodě se rozhodne.

Sousedy v paneláku a pohled na sídliště vymění za ranní opar nad řekou, a když bude chtít změnu, jednoduše zvedne kotvu a odpluje dál po řece.

Sluha Saturnin ze stejnojmenné Jirotkovy knihy dokázal přestěhovat domácnost svého pána na obytnou loď plující po Vltavě za jediný den. V nerománovém světě to tak rychlé nebude, ale papírování opravdového zapálence neodradí. Kdo vyznává styl riverboating, vodu jednoduše miluje a žije na ní.

Co je v nabídce

Bydlení na lodi není jen pro tzv. horních deset tisíc, jak by se mnozí domnívali. Cena špičkové celoocelové obytné lodě, s níž lze brázdit řeky po celé Evropě a bydlet v ní celý rok, se pohybuje na úrovni ceny bytu v paneláku na pražském sídlišti. Pravda, vyžaduje to trochu nekonvenční přístup, ale rozhodně se nemusíme vzdávat žádné civilizační vymoženosti.

Minislovníček:
Hausbót: typ obydlí na lodi. Hausbót na rozdíl od obytné lodi není většinou vybaven vlastním pohonem. Kotví zpravidla na řekách velkých měst či přehradách. Mezi místy kotvení se dopravuje tažením za vlečnou lodí. Větší hausbóty mohou sloužit i jako restaurace nebo hotely (těm se pak říká botely).

Kvalitní loď s obytnou plochou o rozměrech garsonky a vším potřebným příslušenstvím začíná zhruba na 2 miliónech a opravdu velká, rozměrná plavidla s prostorem, do nichž se vejde vybavení sídlištního bytu 3+1, přijde podle komfortu na 4 milióny korun a více.

Česká firma nabízí na míru upravené lodě převážně celoocelové (lze si pořídit i dřevěné nástavby) o šířce od 2 do 4 metrů a délce od 12 do 21 metrů. Uvnitř najdeme pohodlnou centrální kuchyň propojenou s obývacím pokojem. Dále ložnice – kajuty a toaletu s koupelnou.

Ani krbová kamna nejsou problém

Většinou jde o zakázkovou výrobu, proto každá loď je originál a použité materiály, interiér a rozmístění jednotlivých příček je jiné. Nádrž na pitnou vodu mají lodě podle vybavení zhruba od 400 do 2 000 litrů, naftovou nádrž od 180 do 2 000 litrů.

Bydlet můžeme i na tzv. hausbótu, který cenově vyjde podobně jako obytná loď. Toaleta u něho může být řešena jako suchá anebo bude obsahovat plastovou jímku. Elektrická energie se dá získat z generátoru a navíc v každém legálním kotvišti většinou bývá za úplatu poskytováno připojení na elektrickou síť.

Ani krb či krbová kamna nejsou problém. Pokud nebudete neustále na cestách a odkázáni jen na vlastní zdroje, pak může hausbót fungovat jako normální bydlení se vším všudy.

Na kotvě v centru Prahy

Byty v centru Prahy se vyšplhaly do astronomických výšin a málokterý se nachází v romantickém klidném prostředí. Zato na lodi si užijeme soukromí, i když jsme uprostřed všeho dění.

Je možné kotvit trvale na pražském Smíchově či v Podolí, tedy přímo v centru města a zároveň na ostrově uprostřed řeky. Po splnění určitých podmínek a po dohodě s Českými přístavy, a. s., lze kotvit ve všech pražských kotvištích.

DŮVODY PRO BYDLENÍ NA LODI

1. Dokonalé soukromí a klid: za sousedy máte ryby ve vodě.

2. Levnější alternativa pro mladé než drahý pronájem bytu.

3. Možnost levného cestování a celoročního dobrodružství.

Záleží pak jen na nás, zda z lodi vyjdeme v kravatě či v kostýmku do práce nebo raději vyrazíme v pruhovaném bílo-modrém tričku na dobrodružnou plavbu. Podle konstrukce našeho „vodního domu“ můžeme soustavou plavebních komor dojet až do Hamburku. Cesta bude trvat přibližně 7 týdnů a rozhodně nebude nudná.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám