Článek
Původně chtěl investor, společnost Žižkov Station Development, již vytvořily Sekyra Group a České dráhy, budovu zbourat, na jejím místě postavit čtyřproudou silnici a okolo čtvrť až pro 15 tisíc lidí. Uspěly však námitky odborné a širší veřejnosti a sdružení Tady není developerovo.
O prohlášení za kulturní památku industriální a funkcionalistické architektury z 30. let požádali památkáři už před deseti lety. Proti rozhodnutím vždy investor podal rozklad. Nakonec ministerstvo ocenilo půdorys budovy ve tvaru písmene U, vytříbený cit tvůrců pro kvalitní detail i dochované prvky technologií.
Developer tvrdil, že pro budovu nemá využití, České dráhy se chtěly zbavit poměrně rozsáhlého kolejiště, na kterém se stále překládá zboží.
Místostarosta Prahy 3 Matěj Stropnický (Žižkov 'nejen' sobě) řekl, že nyní památkově chráněná budova musí dostat nový smysl. „Usilovně jednám s několika organizátory dočasných projektů, které by nádraží už letos zpřístupnily veřejnosti, ale i s několika zájemci o trvalé využití,“ uvedl Stropnický.
Developerské projekty
Starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09) řekla, že by se měly spustit „kroky ke změně územního plánu v oblasti nákladového nádraží Žižkov“. V severní části areálu, která není kolejovým územím, existuje jiný developerský projekt.
Developer ani ČD krok Hanákové zatím nekomentovali. Sekyra Group dříve naznačoval, že si bude umět poradit, i když budova na místě bude muset zůstat.
Národní památkový ústav vnímá funkcionalistickou budovu nádraží jako cennou připomínku architektury své doby, podle památkářů je ale areál schopen pojmout i novou funkci. Dlouhodobě se diskutuje o tom, že by v budově nádraží mohl najít sídlo Národní filmový archiv.