Hlavní obsah
Stavba Trojského mostu bude pokračovat vyplétáním prostoru mezi mostovkou a obloukem. Foto: Kateřina Šulová , ČTK

Stavba Trojského mostu v Praze pokračuje, zcela hotový má být příští rok

Manipulaci s těžkými předměty mají dávno za sebou, teď montéry, kteří stavějí Trojský most, čeká montáž dvou stovek ocelových tyčí, jež vytvoří výplet nové spojnice vltavských břehů. Na něm bude celá konstrukce zavěšena.

Stavba Trojského mostu bude pokračovat vyplétáním prostoru mezi mostovkou a obloukem. Foto: Kateřina Šulová , ČTK
Stavba Trojského mostu v Praze pokračuje, zcela hotový má být příští rok

V létě pak stavbaři odstraní opěrné pilíře, které po celou dobu stavbu podpíraly. „Je před námi složitá fáze, protože se bude vyplétat a navzájem ladit dvě stě prvků,“ konstatoval pro Právo František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která tuto součást tunelového komplexu Blanka dává dohromady. Odhaduje, že neobvyklá operace, ke které je třeba speciální počítačový program, odstartuje závěrem ledna a zabere dva tři měsíce. Pak začne likvidace podpůrných konstrukcí, které hrubou stavbu zatím pevně drží.

A jelikož ještě most nedosahuje plné šíře, z boků přibudou konstrukce, na kterých vznikne cyklostezka a chodníky pro pěší. Pak přijde na řadu doladění detailů, například instalace osvětlení, zábradlí, inženýrské sítě, finální nátěry. „Na několika místech jsme v předstihu,“ popsal současný stav Polák.

Koncem letoška se tudy rozjedou tramvaje a 1. května následujícího roku i automobily. Trojský most uleví přetíženému mostu Barikádníků. Že je nutné ho postavit, říkají dopravní odborníci snad čtyřicet let.

Konec rámusáku

Až se po nové spojnici Holešovic a Troje vydají tramvajové soupravy, padne provizorní most z konce 70. let zvaný kvůli rachotu, který působí projíždějící tramvaje, rámusák. Vltavu přetíná v sousedství několika desítek metrů od nové konstrukce.

Jde o složité dílo s několika nej. Obloukový most měří 250 m, rozpětí hlavního pole, tedy délka mezi oběma pilíři, činí 200 metrů, což v Praze nemá obdoby. Na tuzemské poměry je i neobvykle široký, a to 36 metrů.

„Vzepětí u tak dlouhého mostu se zpravidla dělá větší, tedy oblouk je v nejvyšším bodě vyšší. V našem případě má jen 20 metrů,“ řekl před časem Alexandr Tvrz z Metrostavu.

Dílo vyjde na více než 1,1 miliardy korun. Původní cena přitom činila asi 400 miliónů korun. Navýšení nákladů způsobila změna konstrukčního a architektonického řešení.

Stavbou se zabývala i protikorupční policie, která zkoumala, zda nebyl spáchán podvod nebo porušení povinnosti při správě cizího majetku. Nedávno případ odložila, žádný trestný čin nezjistila. Už dříve se objevily spekulace o tom, že by most mohl v budoucnu nést jméno po zesnulém prezidentu Václavu Havlovi. Náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) ale ČTK řekl, že přejmenování není pravděpodobné.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků