Ten společenský a kulturní sem chce vrátit občanské sdružení Rozvoj historického centra města Kladna.

„Před třemi měsíci jsme začali o víkendu hrát na pěší zóně divadlo, koncertovat, prodávat lidové výrobky, ukazovat zajímavé sporty. Snažíme se tak podpořit místní obchodníky, aby i v sobotu a neděli měli důvod kvůli lidem, kteří se na program přijdou podívat, mít déle otevřeno,“ říká za sdružení Josef Jelínek.

Jeho členy jsou nejen kladenské firmy, ale dotaci ve výši jeden a půl miliónu korun poskytlo i Kladno. Město také umožnilo majitelům pohostinství, aby si před provozovnami zbudovali letní zahrádky za symbolický pronájem 1 Kč, na pěší zónu postavilo přenosnou zeleň.

Kladno

Kladno

FOTO: Miroslav Sova

Projekt se postupně vyvíjí, a tak se v sobotu startuje v 11 hodin, když už mají lidé hotové nákupy, také se ustoupilo od produkcí hlasitých kapel, které se v úzkých uličkách příliš rozléhaly. „Teď v létě vymýšlíme program jen na sobotu, od září zase přidáme neděle. Z vybraných darů a dotací platíme účinkující, ostatní musí pro sdružení pracovat zadarmo,“ tvrdí Jelínek s tím, že největší problém byl vůbec obchodníky přesvědčit, aby nechali o víkendu otevřeno.

Lidé se dlouho přizpůsobují

To potvrzuje i umělecký ředitel sdružení Milan Petriščák, který pochází z Kladna.
„Tady se lidé dlouho přizpůsobují nějaké změně, nikdy tady nic takového nebylo. Ale i když projekt vznikl vlastně jako čistě komerční a obchodní záležitost, má to i další dopady. Zdejší kapely a umělci se mají konečně kde ukázat. Dva dny to je osm hodin uměleckého programu. A to každý týden.“

Podle Petriščáka je ale třeba těžké sehnat kapelu, která hraje dechovku. „Jinak máme filozofii, že může přijít nabídnout svou produkci každý, kdo něco umí. Je jedno, jestli tahá náklaďák zuby nebo má program pro děti. Není problém se domluvit,“ dodává.

V Kladně tak nechybí třeba bublinová show nebo malé tržiště – to zavedené páteční s regionálními produkty není z nepochopitelných důvodů přes prázdniny, kdy je sezónní ovoce a zelenina, v provozu – s typicky pouťovými produkty, jako jsou kamínky nebo cukrová vata. Podle pořadatelů by rozhodně prodejci neměli svou nabídkou konkurovat obchodům v historickém centru.

A jaké má sdružení další plány? „Od září budou v neděli promenádní koncerty, jednáme i o umístění velkoplošné obrazovky, aby nejen mladí mohli sledovat hokejové nebo fotbalové zápasy. Chceme vystupovat celý rok, proto musíme vymyslet, co dělat v zimě. Rozjíždí se to pomalu, ale přijďte se podívat za tři roky. To už nikoho nenapadne jet utrácet svoje peníze do pražských obchodních center, ale nechá je o víkendu na pěší zóně v Kladně,“ směje se Josef Jelínek.