Největší výdaje jdou na elektřinu, která pohání vzduchotechniku. Jen ve dvoukilometrovém Strahovském tunelu jde asi o 750 tisíc korun za měsíc, Blanka má mít kilometrů šest.

„Strahovský tunel je starší než Mrázovka a vzduchotechnika byla navržena v době, kdy byla elektrická energie levná,“ uvedl hlavní technolog Karel Jeništa. Ražba Strahovského tunelu přišla asi na pět miliard korun.

Údržba je vedle investice do stavby nevratným výdajem města, pokud se nerozhodne jízdu po nehotovém vnitřním okruhu zpoplatnit třeba mýtným.

Na velíně

Velín tunelů – kamery vedle Strahova také ukazují, co se děje v Mrázovce či ve Zlíchovském, Letenském a Těšnovském tunelu – sídlí u jihovýchodního rohu velkého strahovského stadiónu.

Provoz v tunelech neustále sledují dva zaměstnanci a tu a tam musejí řešit nehodu. V případě, že vypukne na projíždějícím autě požár, automaticky se během několika sekund uzavřou vrata příslušného tubusu, aby dovnitř nevjížděla další auta.

Hasiči se pak na místo podle náměstka ředitele Technické správy komunikací Jiřího Sládka dostanou z protisměru. Problematická ale bývá reakce řidičů na uzavření v tunelu, jak se to ukázalo při požáru přívěsu jednoho z aut v létě. „Někteří řidiči se snažili projet kolem hořícího přívěsu,“ uvedl Sládek.

Zabránit požáru, aby se nerozšiřoval na jiné vozy, pomáhá náročná vzduchotechnika. Její zázemí je ukryto v obrovské místnosti s rozměry 110x25x27 metrů, snad v samotném srdci strahovského kopce.

Ventilace

„Dispečer zmáčkne knoflík a vše běží samo. Nasávací a odsávací ventilace umožní požár lokalizovat, aby se nerozšířil,“ uvedl řídící technik provozu tunelů Karel Tandler. Speciální větráky o neuvěřitelném výkonu 4,5 mW mohli konstruktéři z Milevska testovat až na místě.

Dispečeři mohou dokonce vstoupit do rozhlasového vysílání, nesledují ale rychlost projíždějících aut. Kamery vybavené tzv. poměrovým měřením rychlosti monitoruje na svém dispečinku městská policie.

Až budou zprovozněny tunely Blanka, přesune se velín podle Sládka jinam. Tunel Strahovem i Mrázovka splňují všechna bezpečnostní kritéria EU, totéž má platit pro Blanku. Výduch ze Strahovského tunelu kousek od velínu měří 80 metrů, z toho je 30 metrů pod zemí, vše by mělo být odhlučněno a filtrováno.

Strahovský tunel se stále udržuje jako případný kryt civilní obrany. Náklady na takovou údržbu nejsou zahrnuty mezi těmi provozními. V tunelech Blanka se má jezdit v roce 2012.