Podle oficiálního názvu ale jde jen o modernizaci trati. Nedávno opravené dejvické nádraží by zmizelo z povrchu stejně jako stanice ve Veleslavíně, do vlaku by se nastupovalo v podzemí. S modernizací trati by se podle posledního návrhu I. etapy, který má Právo k dispozici, nezačínalo na Masarykově nádraží.

Leží u něho rozvojové území a město i investoři nad ním spřádají plány. Mají tady být byty, obchodní prostory atd. Plánuje se také rekonstrukce přes 1100 metrů dlouhého Negrelliho viaduktu. Buštěhradská dráha by se modernizovala od nádraží Praha Bubny, k němuž by vedl nový severní vestibul stanice metra Vltavská. Vznikla by nová stanice Výstaviště a ve Stromovce by se koleje vnořily do asi šest kilometrů dlouhého tunelu, který by ústil ven za stanicí Veleslavín.

I jinde mají vznikat nová podzemní nádraží a zanikat současná, třeba Praha-Ruzyně, kde by začínala odbočka k letišti.

Vlaky pojedou o pět minut rychleji

Po modernizaci trati by sem vlaky jezdily v desetiminutovém intervalu. Ministerstvo dopravy v únoru přestalo trvat na letištních expresech, které by stavěly jen na konečných. Předpokládá se, že by vlaky díky rychlosti 80 km/h cestu mezi Masarykovým a ruzyňským nádraží po modernizované a elektrifikované trati urazily o pět minut rychleji. Mimo tunely mají okolo trati stát protihlukové stěny.

O železniční tunel ve Stromovce se ale nyní s projektanty pře Praha 7. Zdejší radní se usnesli, že se tunel nebude hloubit shora, jak s tím souhlasilo ministerstvo životního prostředí v procesu EIA, a žádají, aby se razil podložím. I kvůli tomu ještě nezačalo územní řízení, které podle plánu mělo být hotovo letos v létě. Zahájení prací se tak oddaluje.

„Se zástupci Prahy 7 je nyní projednáváno oboustranně průchodné řešení. Časový horizont nelze tedy zcela určit. My bychom samozřejmě chtěli, aby to bylo co nejdříve a dráha mohla konkurovat silniční dopravě,“ sdělil Právu mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Stavět se začne v roce 2013

Odborníci odhadují, že se s pracemi začne v roce 2013, stavba má trvat 40 měsíců a vyžádá si po celou dobu výluku mezi Hostivicí a Bubny. V té době by nyní budované tunely Blanka už dva roky polykaly a vyplivovaly auta. Současná přeložka části trati u Stromovky není předzvěstí zahájení prací.

„Bude mimo jiné vyměněno asi tři sta nevyhovujících pražců. Tato činnost nesouvisí s modernizací trati Praha–Kladno,“ uvedl Halla. Překážky neklade Praha 6. S modernizací trati by se svezla i stavba nové silnice mezi Svatovítskou ulicí a Evropskou třídou přes ulici Gymnasijní na vrchu tunelu. Tento týden s vybudováním čtyřproudé silnice dlouhé necelý kilometr za 180 miliónů korun, která by měla ulevit Vítěznému náměstí, souhlasili radní Prahy 6.

„Nezbytným předpokladem je koordinace obou staveb, a to nejenom z důvodu řešení zeleně v území, ale i optimalizace zemních prací a přesunů hmot,“ uvedl v písemném stanovisku radní Jan Záruba (ODS).