Vlastník letiště, tedy Karlovarský kraj, chce ve futuristicky vyhlížejícím terminálu, který připomíná svou podobou aerodynamický projektil nebo také doutník, dosáhnout tak vysokých počtů cestujících v roce 2025.

Vloni jich rozestavěnou halou přitom prošlo 71 tisíc a v roce 2012 jich má být 140 tisíc. Výstavba terminálu přišla na celkem 98,1 miliónu, přičemž více než 80 milióny korun se na stavbě podílela ze svých zdrojů Evropská unie.

Interiér haly Karlovarského letiště

Interiér haly Karlovarského letiště

FOTO: Rudolf Voleman, Právo

Započteme-li do investic za posledních pět let i práce na zabezpečovacím zařízení na prodloužené a rozšířené přistávací dráze a také rekonstrukci staré odbavovací haly, která navazuje na tuto novou, dostaneme se k nákladům ve výši zhruba tři sta miliónů korun. Zhruba polovinu z toho získal kraj z dotací. Na karlovarském letišti s mezinárodním statutem mohou nyní přistávat například dopravní letadla na krátké a střední tratě řady Boeing 737 nebo Airbus 320.

Přestože zájem o cestování do Karlovarského kraje podle odhadů expertů letos o 11 procent poklesl, počet cestujících na karlovarském letišti letos meziročně narostl o 7 procent. „Je to dáno tím, že byly zavedeny nové dvě linky do Moskvy,“ uvedl ředitel letiště Václav Černý, podle kterého ale obsazenost letadel poklesla.

Do Karlových Varů v současné době přilétá týdně šest spojů z Moskvy a jedna z Petrohradu. „Cestovní kanceláře zde organizují charterové lety na Rhodos a do turecké Antálye,“ dodal Černý, podle kterého před týdnem zrušila pro letošek své lety do Egypta jedna cestovní kancelář. „Důvodem je nezájem o tuto linku,“ uvedl Černý. Karlovarské letiště tak přišlo letos o 19 leteckých spojení, což představuje ztrátu v příjmech ve výši milión korun. „Jak se dotkne ekonomická krize karlovarského letiště, ale budeme počítat až na konci roku,“ věří v dobré výsledky Černý.

Letiště chce zavést pravidelné linky na západ

Zatím se nedaří dotáhnout do zdárného konce jednání o zavedení pravidelné letecké linky na západ na některé z velkých mezinárodních letišť, jako je např. v Mnichově nebo ve Frankfurtu nad Mohanem.

„Jednání jsou složitá,“ uvedl Černý, podle kterého je třeba o prodloužení linky z Frankfurtu do Hofu a dál do Olšových Vrat jednat s bavorským ministerstvem dopravy, které hradí 80 procent ztrát z provozu této linky. Jedná se v přepočtu o zhruba 75 miliónů korun.

„Vím určitě, že tyto ztráty by neplatil kraj, ale je možné se obrátit na ty subjekty, které by měly z cestujících ze západu zisky,“ vysvětloval Černý, kde chce hledat peníze na garance ztrát takového leteckého spoje.

„Navíc jsme v případě letiště v Mnichově navázali spolupráci s poradenskou společností, která je zaměřena na aerolinky. S touto společností jsme blíže velkým leteckým společnostem,“ vysvětloval ředitel letiště.

Podle hejtmana Josefa Novotného (ČSSD) by se ale měla jednání ubírat i směrem na východ. „Jednal jsem s Číňany, kteří projevili o přímý let do Karlových Varů zájem,“ uvedl a pokračoval.
„Přímé spojení by chtěli i z Dubaje, kde jsem nedávno byl. Bohatí lidé jsou tam pohodlní a nepoletí přes Vídeň, kde se musí přestupovat do Prahy, kde lety z Dubaje nedávno zrušili,“ uvedl Novotný, podle kterého arabská klientela jezdí do Evropy s celou rodinou na nejméně dva týdny, ale i na měsíc. „Není to na jeden dva dny,“ uzavřel.