Investorem, který tu chce utratit přes 10 miliard korun, je Smíchov Station Development, společný podnik Českých drah a Sekyra Group. "Funkční využití je jasné, řešíme, v jakém poměru budou zastoupeny byty, kanceláře a obchody," řekl Radek Polák, mluvčí Sekyra Group.

Předčasné jsou podle něho úvahy o tom, jestli budou některé objekty zbourány a kolik nových domů bude postaveno. Rozhodnuto prý ještě není ani to, zda bude budova nádraží z poloviny minulého století rekonstruována, nebo přestavěna.

"Hala smíchovského nádraží je stavba koncepčně, architektonicky i řemeslně velmi kvalitní. Je na ní znát meziválečná architektonická i stavitelská tradice a praxe," řekl Jan Kněžínek, ředitel odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu magistrátu. "Určitě ji chceme zachovat," dodal.

Již v roce 2000 podali pražští památkáři návrh na prohlášení hlavní budovy i nástupišť a historických provozních a skladových budov včetně objektů bývalého buštěhradského nádraží kulturní památkou. Ministerstvo kultury jej však v roce 2005 neschválilo.

"Na hlavní budově jim vadilo hlavně propojení se stanicí metra, k němuž došlo v osmdesátých letech," řekl Právu Jan Outrata z Národního památkového ústavu.

Stavět ještě nelze

Pro celé území je již zpracována urbanistická studie, která vznikla na základě zadání útvaru rozvoje hl. m. Prahy. "Rada páté městské části o ní bude jednat 14. srpna," řekl Právu Jan Šlajs, mluvčí Prahy 5. "Zveřejnit ji ale zatím nemůžeme," dodal.

Pokud by se na smíchovském nádraží opravdu mělo v letech 2012 až 2015 stavět, musí být nejprve změněn územní plán, což může trvat až dva roky. "Nyní je na těchto pozemcích stavební uzávěra," řekl Šlajs.

V rámci projektu Smíchov City možná dojde i k přesunu autobusového nádraží Na Knížecí. "Chceme autobusové nádraží přiblížit železniční stanici Praha Smíchov. Meziměstské a příměstské autobusové linky by odjížděly z prostoru západně od vlakového nádraží směrem k místu, kde tunel Mrázovka ústí na Radlickou," uvedl Polák.