Před rokem oslovil majitel jednoho staršího rodinného domu na okraji Prahy známou architektku s tím, že by rád dům zrekonstruoval pro syna a jeho přítelkyni tak, aby bydlení splňovalo požadavky dnešního komfortního bydlení.

FOTO: Tomáš Majer a časopis PANEL PLUS

Zvolili trnitější cestu

Mladý pár odmítl lákavou nabídku na výstavbu novostavby a raději zvolil trnitější cestu plnou kompromisů, především co se prostoru týče. Mladí lidé se rozhodli zrekonstruovat rodinný domek, který dříve patřil rodičům.

FOTO: Tomáš Majer a časopis PANEL PLUS

Uchvátil je genius loci

Dům pochází z roku 1929. Za uplynulá léta prošel spoustou přístaveb, což se pochopitelně podepsalo nejen na jeho vzhledu, ale i na dispozičním řešení. Nicméně duch místa, genius loci, uchvátil nejen mladé partnery, ale i renomovanou architektku.

FOTO: Tomáš Majer a časopis PANEL PLUS

Pro všechny to byla velká výzva. Proto bylo třeba najít průvodní nosné téma, koncept, který nenásilně projde celým domem, dá interiéru nový glanc. To všechno s úctou k domu a rodičům, kteří ho stavěli svépomocí.

Sádrokartonový podhled s bodovým osvětlením

Kuchyně s obývacím pokojem byla propojena zvětšením průchodu mezi místnostmi. Jídelní stůl byl přemístěn do průchodu, uvolnil tak místo pro velkou kuchyňskou linku v místě, kde stával dříve.

Samozřejmostí byl také nový sádrokartonový podhled s bodovým osvětlením místo polystyrenových čtverců.

FOTO: Tomáš Majer a časopis PANEL PLUS

Zadání nových majitelů znělo velmi jasně. Bylo třeba vytvořit jednoduchý, světlý a moderní interiér, ve kterém se nenásilně promítnou jemné náznaky skandinávského stylu.

Proměna schodiště

Značnou proměnou prošlo i schodiště, které bylo původně betonové, tedy chladné. Použitím stejné podlahové krytiny se schody staly součástí chodby a celého interiéru. Celoskleněné zábradlí hmotu schodiště velmi odlehčilo i prosvětlilo.

FOTO: Tomáš Majer a časopis PANEL PLUS

Pocitové zvětšení prostoru

Původní interiér působil velmi těžce kvůli všudypřítomnému tmavému palubkovému obložení. Základem rekonstrukce bylo vše očistit, tak říkajíc, na dřeň.

Místnosti, i když zůstaly rozměrově stejné, najednou působily větším dojmem. Zdi byly znovu přeštukovány a vymalovány převážně na bílo, což umocnilo pocitové zvětšení a také prosvětlení prostoru.

FOTO: Tomáš Majer a časopis PANEL PLUS

Francouzská okna v obývacím pokoji

Velký stavební zásah přišel v momentě, kdy architektka navrhla nová posuvná francouzská okna v obývacím pokoji. Těmi je obývací pokoj opticky propojen s nádhernou zahradou.

Samozřejmě se tím zvětšila pobytová plocha místnosti, především pro jarní a letní měsíce.

Nábytek v bílém lesklém laku

Veškerý nábytek je vyroben v bílém lesklém laku v kombinaci se zajímavým lamino dekorem cocobolo, který barevně vychází z dubové podlahy.

Skandinávský styl se zde projevil kombinací dubové podlahy s bílou na nábytku, se šedou na sedačce, či decentní retro tapetou. Celková jednoduchost rozhodně prospěla celému interiéru.

FOTO: Tomáš Majer a časopis PANEL PLUS

Jednotná podlaha

„Zásadní bylo rozhodnutí spojit všechny místnosti jednotnou podlahou. Zvolili jsme vinylové dílce v dekoru přírodního dubu, prkna procházejí skrz chodbu do kuchyně i obýváku. Členitý, složitý interiér byl najednou lépe čitelný," konstatuje architektka Kamila Douděrová.

FOTO: Tomáš Majer a časopis PANEL PLUS

Do detailu odvedená řemeslná práce

„Vždy říkám, že projekt musí být dobrý a dobře fungovat v každé fázi, ať už je prostor nezařízen nábytkem, nebo zařízen, ale neodekorován. Polštářky a ubrousky špatný návrh nezachrání. To v tomto případě platilo dvojnásob, nejsou zde žádné pomocné berličky v podobě barevných dekorací, textilií či obrazů. Zkrátka do detailu odvedená řemeslná práce je mnohdy nad všechny dekorace," poznamenává s úsměvem architektka.

FOTO: Tomáš Majer a časopis PANEL PLUS

FOTO: Tomáš Majer a časopis PANEL PLUS

Ing. arch. Kamila Douděrová
Je absolventkou Fakulty architektury na pražském ČVUT, kde se soustředila hlavně na navrhování sociálních staveb (Integrační centrum a chráněné bydlení ve Vejprtech, denní stacionář pro Olivovu nadaci). Zajímavé zkušenosti získala i během zahraniční stáže ve Francii na École d´architecture de Nantes. Tento pobyt ovlivnil i její osobitý styl ve sladění funkčnosti, nápaditých barev a originality. V současné době se věnuje jak architektonickým návrhům rodinných domů, grafickým návrhům, tak i interiérovému designu. Jejím mottem je: „Každý návrh je originál.“